“Eco Baltia Vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts: “No  autoservisa klienta saņemto naudu, kurai būtu jāsedz riepu savākšana un nodošana pārstrādei, negodīgs komersants iebāž sev kabatā. Bet riepas izmet kādā atkritumu izgāztuvē.”
“Eco Baltia Vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts: “No autoservisa klienta saņemto naudu, kurai būtu jāsedz riepu savākšana un nodošana pārstrādei, negodīgs komersants iebāž sev kabatā. Bet riepas izmet kādā atkritumu izgāztuvē.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Ko darīt ar vecajām riepām? Diemžēl līdz pārstrādei joprojām nonāk tikai daļa no tām 4

Zigfrīds Dzedulis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Lai gan nolietoto riepu pārstrādes rūpnīcu atvēršana Jaunjelgavā, Tukumā, Līgatnē un citviet Latvijā ir liels solis ceļā uz vides piesārņojuma samazināšanu, pēc ekspertu atzinuma, Latvijā nolietoto riepu savākšana un nodošana pārstrādei joprojām nav sakārtota līdz galam.

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Atraktīvā stiliste Žanna Dubska publisko savu kailfoto un mudina tautu meklēt papardes ziedu 52
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai nu vakcinējies, vai arī dzīvo ar citiem noteikumiem!” Ēķis par savu draugu nāvi no Covid-19 un vakcināciju 113
6 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Vai patiesībā viss bija citādi? Iespējams, atklāts patiesais iemesls, kāpēc princis Harijs un Megana Mārkla pameta britu karalisko ģimeni 22
14 stundas
Lasīt citas ziņas
Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) vadītāja Tīna Lūse uzskata, ka diemžēl līdz pārstrādei joprojām nonāk tikai daļa nolietoto autoriepu.

Pēc LRAA domām, nedaudz vairāk par trešdaļu, apmēram 30%, no nolietotajām riepām katru gadu netiek savāktas un pārstrādātas, kā dēļ izveidojies uzkrājums – apmēram 47 tūkstoši tonnu nesavāktu nolietotu riepu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šī riepu daļa krājas māju pagalmos, šķūnīšos vai tiek izgāzta mežā. 2019. gada laikā vairākās neatļautās izgāztuvēs pat notikuši bīstami ugunsgrēki, radot kaitējumu videi un apdraudot iedzīvotājus.

Uz jautājumu, kāpēc visas vecās riepas nenonāk līdz pārstrādei, Tīna Lūse atbild, ka, kamēr no iedzīvotājiem tiks pieprasīta maksa par nolietoto riepu nodošanu, tikmēr nekas nemainīsies – arī turpmāk tās mētāsies grāvjos vai mežā.

Viņasprāt, lai to novērstu, jāpanāk, ka pats tirgotājs pieņem vecās riepas no iedzīvotāja tai brīdī, kad pārdevis viņam jaunās. Kāpēc iedzīvotāji nenodod vecās riepas, iemesli ir vairāki – par nodošanu jāmaksā, tuvumā nav nodošanas vietu vai arī par tām viņiem nekas nav zināms.

Tiesa, aizvadītajos gados Latvijas pilsētās vairāki uzņēmumi, piemēram, “Latvijas Zaļais fonds”, “AJ Power Recycling” un citi organizējuši nolietoto riepu savākšanu no iedzīvotājiem, turklāt bez maksas. Šo pasākumu laikā izdevies savākt simtiem tonnu riepu.

Iespēju nodot ir vairāk

Foto: Timurs Subhankulovs

Tīna Lūse gan teic, ka Latvijā jau ir vairāk nekā 100 tirdzniecības vietu, kurās, nopērkot jaunas riepas, vecās var nodot bez maksas tādā pašā skaitā kā tikko iegādātās jaunās.

Jautāts, vai iedzīvotājiem vispār ir vēl kāda cita vieta, kur nodot vecās autoriepas, uzņēmuma “Eco Baltia Vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts atbild, ka pašlaik iespējas tomēr ir lielākas nekā bija agrāk.

Pašlaik Latvijā atvērti vairāk nekā 65 atkritumu šķirošanas laukumi, kuros citstarp iedzīvotāji var nodot arī nolietotās riepas. Gadā četras vieglo automašīnu riepas tajos var nodot bez maksas.

Par lielāku apjomu gan ir jāpiemaksā. Atkarībā no izmēra un veida vidēji 2 eiro par vienu riepu.

Bez maksas vai par maksu riepas pieņem arī autoservisos, kuros nodarbojas ar riepu nomaiņu. Diemžēl tirgū joprojām uzdarbojas komersanti, kuri par riepu apsaimniekošanu nemaksā valstij dabas resursu nodokli.

Iznākumā no iedzīvotāja – autoservisa klienta saņemto naudu, kurai būtu jāsedz riepu savākšana un nodošana pārstrādei, negodīgs komersants iebāž sev kabatā. Bet riepas izmet kādā atkritumu izgāztuvē. “Eco Baltia Vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts atzīst, ka diemžēl valstī nonāk liels daudzums lietotu riepu, tostarp arī no automašīnām noņemto.

Bet šo riepu ievedējiem nav pienākuma tās savākt. Pašlaik par tām netiek maksāta arī apsaimniekošanas maksa, kas rada milzīgu robu budžetā. Iznākumā šī nauda nenonāk arī līdz pārstrādei. Lai šo problēmu risinātu, valdībā jau gan spriežot par iespēju celt līdzšinējās reģenerācijas normas no 65% līdz 85%, kas varētu būt arī nākamais solis ceļā uz pārstrādes attīstību un jaudu palielināšanu.

Tomēr ar to vien vēl nemazināsies tas “vēsturiskais mantojums”, kas jau glabājas izgāztuvēs. Tā samazināšanai valstij būtu nepieciešams atvēlēt papildu naudu šo izgāztuvju sakopšanai un tajās izmesto riepu nodošanai pārstrādei.

Pārstrādā mazāk, nekā sakrājas

“Eco Baltia Vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts: “No autoservisa klienta saņemto naudu, kurai būtu jāsedz riepu savākšana un nodošana pārstrādei, negodīgs komersants iebāž sev kabatā. Bet riepas izmet kādā atkritumu izgāztuvē.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Jautāts, vai pašlaik nolietoto autoriepu apjoms ir lielāks nekā iespējas tās pārstrādāt otrreizējai izmantošanai, Jānis Aizbalts atbild, ka Tukumā izveidotajā jaunajā riepu pārstrādes rūpnīcā gadā varot pārstrādāt 8 līdz 10 tūkstošus tonnu riepu, kas ir gandrīz puse no gadā valstī nolietoto riepu kopapjoma.

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, kopējais nolietoto riepu apjoms gadā veido vairāk nekā 20 tūkstošus tonnu. Bet Latvijā jau agrāk uzkrātais nolietoto riepu apjoms sasniedz aptuveni 105 000 tonnu.

Pēc LRAA vadītājas teiktā, nolietoto autoriepu pārstrāde nesen uzņēmuma “Eco Baltia Vide” izveidotajā ražotnē Tukumā, Jaunjelgavas uzņēmumā “VVV Recycling” un vēl pāris citās vietās notiek nelielos apjomos, salīdzinot ar to nolietoto riepu daudzumu, kas ik gadu uzkrājas.

Piemēram, Ādažu novada uzņēmumā “Rubrig”, kurā pašlaik ražo, piemēram, segumus sporta un bērnu rotaļu laukumiem, to ražošanā izmanto gumijas granulas, kas jau ir nākamais posms pēc nolietoto riepu pārstrādes. Taču šo produktu pieprasījums un noiets Latvijas tirgū ir mazāks nekā ārvalstīs.

Pārstrādi kavē sistēma

Tīna Lūse spriež, ka nolietoto riepu pārstrādi pašlaik kavē valstī radītā sistēma, kas paredz, ka par to spiests piemaksāt pats pārstrādātājs. Rezultātā otrreizējās pārstrādes galaprodukts viņam nekad nebūs tāds, kas cenas ziņā spēs konkurēt ar citiem līdzīgiem produktiem tirgū.

“Latvijā šo “subsīdiju” nolietotajai riepai būtu pienākums nodrošināt nevis pārstrādātājam, bet riepu tirgotājam,” paskaidro viņa, “bet viņam ir divas iespējas.

Pirmā – maksāt dabas resursu nodokli 660 eiro apmērā par katru Latvijā realizēto tonnu riepu. Otrā – vienoties ar atkritumu apsaimniekotāju, kuram atļauts savākt nolietotas riepas, tādējādi pašam piemaksājot arī par nolietoto savākšanu un pārstrādi. Tirgotājam šie izdevumi svārstās no 75 līdz 120 eiro apmērā par katru tirgū pārdoto tonnu riepu.

Toties tas atbrīvo no dabas resursu nodokļa maksājumiem 100% apmērā. Tāpēc nolietoto riepu pārstrāde ir zināms izaicinājums un faktiski visīstākais lakmusa papīrs tam, vai aprites ekonomika valsts regulējumā ir vai nav iedzīvināta.”

Lai nolietoto riepu apriti sakārtotu, vispirms būtu jāpanāk, ka par tirgū pārdoto riepu savākšanu un nodošanu pārstrādei maksā visi riepu tirgotāji bez izņēmuma.

Diemžēl pieminētā izvēles brīvība tirgotājam ļauj nenoslēgt līgumu par apsaimniekošanu un arī nemaksāt dabas resursu nodokli.

Viņasprāt, cita nelaime ir tā, ka valstij pašai nav infrastruktūras un skaidri izstrādātas sistēmas, kā nodrošināt to riepu savākšanu, par kurām apsaimniekošanas maksas vietā tiek maksāts dabas resursu nodoklis.

“Ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM) gan esam vienojušies, ka tiks vērtēts, kā iekasēt apsaimniekošanas maksu vai dabas resursu nodokli par tām riepām, kuras tirgū nonāk kopā ar automašīnām,” skaidro asociācijas vadītāja, “ministrija kopā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) plānojusi, ka vienlaikus ar automašīnas pirmreizēju reģistrāciju vai arī tās īpašnieku maiņu tiek iekasēts dabas resursu nodoklis vai apsaimniekošanas maksa atsevišķi par šīs automašīnas riepām.”

Reizē būtu jānodrošina publiski pieejama informācija par to, kuri riepu tirgotāji maksā par tirgū pārdoto riepu savākšanu un pārstrādi, lai nepieļautu mēģinājumus dažiem negodīgajiem izvairīties no nodokļa maksājumiem, uzskata T. Lūse.

Iedzīvotājs maksā divreiz

Savukārt iedzīvotājiem jānodrošina vienkārša un ērta nolietoto riepu nodošana bez maksas. Nebūtu pieļaujams, ka no iedzīvotājiem, kuri nopirkuši riepas pie tāda tirgotāja, kurš jau maksā par riepu apsaimniekošanu, vēl būtu jāmaksā arī par riepu nodošanu.

Iznākumā iedzīvotājs spiests maksāt divreiz. Pirmoreiz – nopērkot riepas. Otrreiz – nododot tās pārstrādei. Pastāvot šādai sistēmai, nekādi nav saprotams, kādēļ riepu tirgotājus atbrīvo no dabas resursu nodokļa maksājumiem.

Kā atklāj asociācijas vadītāja, pašlaik VARAM virza grozījumus MK noteikumos, kuri daļēji sakārtotu riepu nodošanas sistēmu, paredzot tirgotājiem un apsaimniekotājiem pienākumu nodrošināt iedzīvotājiem informāciju par riepu nodošanas vietām un noteikumiem, kā arī visiem apsaimniekotājiem uzliekot pienākumu organizēt nolietoto riepu savākšanu, citstarp arī šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumos.

Tomēr, viņasprāt, sistēmas pilnīgai sakārtošanai ar to vien nepietiks. Vēl jāpanāk, lai iedzīvotājs, kurš nopircis riepas pie tirgotāja, kurš jau maksā par riepu apsaimniekošanu, nebūtu spiests otrreiz par riepu nodošanu maksāt otrreiz. VARAM esot solījusi pētīt depozīta vai riepu reģistrācijas sistēmas ieviešanas iespējas.

Uz manu jautājumu, vai pašlaik pārstrādes ražotņu jaudas Latvijā ir pietiekamas, lai pārstrādātu visas nolietotās riepas, LRAA vadītāja Tīna Lūse atbild, ka jaudu pietiktu. Lielākā nelaime ir jau minētā – visas nolietotās riepas nenonāk līdz to pārstrādātājiem.

LA.LV Aptauja

Kā būtu jāorganizē nolietoto autoriepu nodošana?

  • Riepas jāpieņem sadzīves atkritumu apsaimniekotājam
  • Riepas jāpieņem tirgotājam, kurš tās savulaik pārdevis
  • Vietējām pašvaldībām jāorganizē riepu nodošanas pakalpojumi

SAISTĪTIE RAKSTI

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Atraktīvā stiliste Žanna Dubska publisko savu kailfoto un mudina tautu meklēt papardes ziedu 52
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai nu vakcinējies, vai arī dzīvo ar citiem noteikumiem!” Ēķis par savu draugu nāvi no Covid-19 un vakcināciju 113
5 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Vai patiesībā viss bija citādi? Iespējams, atklāts patiesais iemesls, kāpēc princis Harijs un Megana Mārkla pameta britu karalisko ģimeni 22
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
Paplašinātas pulcēšanās iespējas gan privātos, gan publiskos pasākumos. Kad izmaiņas stāsies spēka? 20
9 stundas
LA
LA.LV
Kokteilis
Tu šodien izvirzīsi pārāk augstus mērķus! Horoskopi 23.jūnijam
8 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai nu vakcinējies, vai arī dzīvo ar citiem noteikumiem!” Ēķis par savu draugu nāvi no Covid-19 un vakcināciju 113
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kariņš aicina līgot saprātīgi un atbildīgi 35
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lembergs tiesas procesa laikā organizējis prokura izsekošanu! Ko vēl atklāj “Lemberga lietas” materiāli? 42
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Paplašinātas pulcēšanās iespējas gan privātos, gan publiskos pasākumos. Kad izmaiņas stāsies spēka? 20
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Horvātijas futbolisti izšķirošajā spēlē uzvar Skotiju, nodrošinot iekļūšanu astotdaļfinālā
00:05
LE
LETA
Ziņas
Anglijas futbolisti izcīna pirmo vietu apakšgrupā
00:02
LE
LETA
Ziņas
Irāna: ASV nobloķējušas Irānas mediju tīmekļa vietnes 1
22:52
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
Karstajos Jāņos – vēsu prātu! Kādi ir līdzšinējie Līgo un Jāņu gaisa temperatūru rekordi? 4
4 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
APTAUJA: Kā svinēsiet vasaras saulgriežus? 1
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mūsā pie Bauskas sasniegts ūdens temperatūras rekords. Līdz cik grādiem sakarsis ūdens upē? 5
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Anglijas futbolisti izcīna pirmo vietu apakšgrupā
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Ryanair” izpilddirektors atklāj, kāpēc nolemts atvērt lidmašīnu bāzi Rīgā pandēmijas laikā 18
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Covid-19 izplatība: Vairums vakar atklāto gadījumu reģistrēti divās pilsētās 4
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Vai patiesībā viss bija citādi? Iespējams, atklāts patiesais iemesls, kāpēc princis Harijs un Megana Mārkla pameta britu karalisko ģimeni 22
14 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
10 vērtīgi dārznieces padomi: kā pareizi laistīt dārzu tveicē? 2
13 stundas
LE
LETA
Veselam
Konstatēts viens nāves gadījums pēc vakcinācijas, par kuru tiek gaidīti patologanatomiskās izmeklēšanas rezultāti 84
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Tas ir ļoti, ļoti bīstami.” Birks par to, ka labklājības ministra ideja var sagraut pensiju sistēmu 41
12 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
6 labākās mazsālīto gurķīšu receptes: arī “fiksie” gurķi – ēdami jau pēc 15 minūtēm! 2
13 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Kur bij’ plūkt jāņuzāli, kur bij’ jautri palīgoti: kur svinēt un lasīt jāņuzāles, lai neiekultos nepatikšanās? 5
13 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Atraktīvā stiliste Žanna Dubska publisko savu kailfoto un mudina tautu meklēt papardes ziedu 52
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Horvātijas futbolisti izšķirošajā spēlē uzvar Skotiju, nodrošinot iekļūšanu astotdaļfinālā
2 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Par precētu vīrieti kļuvis autosportists Reinis Nitišs 3
16 stundas
GL
Gunta Lūse
Veselam
Jūnija pirts prieks – skrubis un berzītis! Kādus augus izmantot? 1
19 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Pagājušās nedēļas izskaņā atklāj Mazās Mežotnes pils koncertsezonu. Viesu vidū arī Valdis Zatlers 6
1 diena
IP
Ilze Pētersone
Stāsti
Kad dzimtenes pietrūkst līdz asarām. Intervija ar ērģelnieci Ivetu Apkalnu 17
18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Katrīne Sauliete publiski “iedzeļ” mīļotajam Pēterim: “Tu esi zems reitings. Es esmu ļoti augsts reitings!” 27
16 stundas
IB
Inta Brikere
Veselam
12 vērtīgi garšaugi latviešu dārzā: ko tie dod labu veselībai 2
20 stundas
AJ
Atis Jansons
Ziņas
Var iedzert un braukt? Eksperimentē, kas notiek, kad trīs vīri dažādos vecumos, sēž pie stūres reibumā 20
19 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Ja atļauj LGBTQ+ praidu, tad nākotnē varbūt tādu taisīs arī nevakcinētie,” minējumus izdara mūziķis Veits 59
19 stundas
ĀR
Ārija Rudlapa
Praktiski
Kas darāms dārzā no 21. jūnija līdz 5.jūlijam: sēj zālāju, stāda kokus,apgriež noziedējušās puķes 4
1 diena
KA
Kristīne Akmentiņa
Kokteilis
2021.gads Vēža zodiaka zīmē dzimušajiem: ko sola zvaigznes?
13 stundas