Veselam
Netradicionāli

4 padomi, kāpēc un kā mums taupīt savu dzīvības enerģiju0

Foto – Shutterstock.com

Uzmanības virzīšana

Cilvēks,  kurš sācis apzinātības pieredzi, kā likums, sastopas ar to, ka ir grūti šādu – nosvērtu, līdzsvarotu apzinātības stāvokli – saglabāt ilgstoši. Parasti tam iemesls ir pazemināts dzīves tonuss un nepietiekama enerģija iekšējam darbam. Taču ir virkne iespēju, kā ietaupīt savus spēkus. Pirmais solis – vērot savu ķermeni un sasprindzinājuma vietas tajā. Dienas laikā mūsu prāts tiek nodarbināts ar daudzām rūpēm un darbiem, un mēs palaižam garām, ka ķermenī jau dažādās vietās rodas sasprindzinājums, apspiežam emocijas un vēlmes. Kad mēs sēžam vai ejam, vairāk nospriegojas mugura (pleci, kakls), stāvot ķermeņa centra nobīde uz vienu pusi arī rada enerģijas zudumus. Katrā no mums ir daudz neapzinātu sasprindzinājumu, gan fizisku, gan psiholoģisku, kas dienu pēc dienas izsūc no mums tik dārgo dzīvības enerģiju.

Atbrīvot lielu daļu saspringuma var ar apzināti virzītu uzmanību. Izveidojiet sev patstāvīgu ieradumu “skanēt” savu ķermeni, lai sajustu, vai tajā ir kādas sasprindzinājuma vietas, no pirkstu galiņiem līdz pat galvas virspusei, cenšoties virzīt uzmanību (ko pavadīs dažādas sajūtas) uz katru niecīgāko vietu ķermenī. Sejas muskuļu un muguras atslābināšana dod visātrākos un nozīmīgākos rezultātus. Ieteicams apzināties pozu, ko esat ieņēmuši, jo parasti, atpūšoties dīvānā, cilvēks tērē vairāk enerģijas nekā pildot vieglus vingrojumus.

Tāpat ievērojiet nevajadzīgas automātiskās kustības: pirkstu dauzīšanu pa galdu vai citiem priekšmetiem, kāju sišanu pie grīdas ik pa laikam, matu un sejas aiztikšanu, biežu pozu maiņu sēžot vai stāvot – tas viss lieki tērē jūsu spēkus.

Negatīvo emociju novērošana

Nākamais, kā saglabāt enerģiju – “izsekot” negatīvās emocijas. Ikreiz, kad jūs pamanāt, kā jūsos ir, piemēram, uztraukums vai trauksme, niknums vai skumjas, pievērsiet uzmanību šīm emocijām – kas pakāpeniski rodas vai jau ir radušās. Atdaliet sevi no emocijām, paskatoties uz tām it kā no malas, it kā jūs būtu neieinteresēta persona. Nenosauciet un neaprakstiet to, ko jūs novērojat, nesakiet: “es baidos”, “man ir skumji”, “viņš mani saniknoja”. Pilnībā iegrimstiet novērošanā un emociju izdzīvošanā, neanalizējot un necenšoties no tām tikt vaļā.

Viena no svarīgākajām niansēm šajā darbā ir jūsu attieksme pret piedzīvotajām jūtām. Ja dusmas vai trauksme jums ir negatīva emocija, no kurās ir jātiek vaļā, tad tikt no tās vaļā vai mazināt neizdosies. Jebkura nesaskaņa ar realitāti, vienalga, vai tā būtu vēlme pārtraukt būt dusmīgam vai depresijā, skumjas pēc pagātnes vai vēlme būt citur, noved pie iekšējas cīņas, kas, pirmkārt, pastiprina esošo problēmu, otrkārt, rada papildus enerģijas zudumu.

Jāsaprot – jebkura emocija ir adaptēšanās kādiem apstākļiem vai notikumiem, kā likums, tā notiek automātiski un nekontrolējami. Tā nav ne laba, ne slikta. Taču atļaujot emocijai būt, attīstot to vēl vairāk ar domu palīdzību bez jebkāda apzināšanās darba, nozīmē pastiprināt tā negatīvo aspektu, kas rada enerģijas zudumu.

Iekšējā dialoga apstādināšana

Nozīmīgu enerģijas daļu var ietaupīt arī, apstādinot iekšējo dialogu. Pārlieka domāšana: nepārtraukta analizēšana par savu un citu rīcību, notikumu prognozēšana un pagātnes pārdzīvošana – dienu pēc dienas iztukšo un atņem spēkus. Nolūks mazāk domāt, pārstāt domas dalīt patīkamajās un nepatīkamajās, vajadzīgajās un ne tik noderīgajās, savās un citu, var mazināt prāta aktivitāti. Regulāri to praktizējot, var paaugstināt dzīves tonusu un palielināt prāta asumu, atklāt agrāk snaudošus talantus un jaunas izpratnes iespējas.

Režīma un uztura maiņa

Saistītie raksti

Režīma un uztura maiņa tāpat iedarbojas uz organismu un nostiprina enerģētiku. Ieteicams noteikt sev mērķi – ēst tikai tad, kad jūti izsalkumu. Nejaukt daudzus produktus kopā. Atteikties no sarkanās gaļas un ierobežot dzīvnieku izcelsmes produktus kaut vai līdz vienai reizei dienā. Ēst vairāk dārzeņus un augļus. Nedarīt citus darbus ēšanas laikā – nelasīt, neskatīties televizoru, nelūkoties internetā u.tml., bet ēst apzināti, vēršot uzmanību uz garšu, jūtot košļāšanas un rīšanas kustības, ar interesi aplūkojot ēdienu, pilnībā izbaudot maltītes baudīšanu.

Materiāls pēc centra Zen mir materiāla

LA.lv