Mobilā versija
+2.0°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
14. aprīlis, 2014
Drukāt

Ko dod rapšu eļļa topošo māmiņu uzturā

Foto - Valdis SemjonovsFoto - Valdis Semjonovs

Lai topošā māmiņa un gaidāmais mazulis justos labi, grūtniecības laikā jāseko līdz uzturam. Pilnvērtīga un sabalansēta ēdienkarte palīdz organismu apgādāt ar visām nepieciešamajām vielām – vitamīniem, taukskābēm un minerālvielām.
Pilnvērtīgai gaidāmā mazuļa attīstībai organismam nepieciešamas nepiesātinātās taukskābes – omega 3 un omega 6 –, kuras ideālā proporcijā satur rapšu eļļa. Būtiski apzināties, ka mūsu organisms pats nespēj sintezēt omega 3 taukskābes, tāpēc tās jāuzņem ar uzturu. Nereti topošās māmiņas, uztraucoties par lieko svaru, izslēdz no uztura jebkādas taukvielas, taču tas nav pareizi. Tā saucamie labie tauki figūrai nekaitē, toties mazulim tie ir ļoti nepieciešami. «Omega 3 taukskābēm ir liela nozīme bērniņa smadzeņu, nervu šūnu un acs tīklenes attīstībā. Tāpēc par to jādomā jau grūtniecības laikā, jo omega 3 tiek transportētas no mātes uz augli caur placentu,» uzsver bērnu neiroloģe Dr. Vizma Meikšāne. Ilgtermiņā nepiesātinātās taukskābes pasargā bērnus arī no iespējamiem sirds slimību riskiem. Papildus omega 3 klātbūtne organismā nodrošina arī normālu kaula zobu aizmetņu veidošanos, gādājot par veseliem zobiem.

Rapšu eļļa satur arī A un E vitamīnu, kam ir ļoti būtiska loma normālai augļa attīstībai. E vitamīns veicina sarkano asinsķermenīšu veidošanos, atbild par muskuļu un ķermeņa normālu attīstību. Turklāt tas pasargā māmiņu un gaidāmo bērniņu no brīvo radikāļu kaitīgās ietekmes un stiprina imūnsistēmu. E vitamīns atbild par skaistu un tvirtu ādu, tāpēc grūtnieces droši rapšu eļļu var izmantot ne tikai uzturā, bet arī sejas un ķermeņa ādas kopšanā. Arī A vitamīns ir ļoti vērtīgs ādai, turklāt tas stiprina kaulus un veicina to augšanu. Rapšu eļļā ir arī augu steroli jeb aktīvās vielas, kas veicina dažādas organisma funkcijas un iedarbojas kā antioksidanti.

Pediatre akcentē, ka eļļa ļoti labi pārstrādājas organismā un palīdz uzsūkties taukos šķīstošajiem vitamīniem K, E, A un D. Tāpēc, dzerot burkānu sulu, tai noteikti jāpievieno nedaudz eļļas, lai uzsūktos A vitamīna provitamīns beta karotīns. Tā kā rapšu eļļai ir neitrāla garša un smarža, grūtnieces to var droši lietot uzturā, jo, kā zināms, šajā laikā novērojama pastiprināta jutība pret atsevišķiem aromātiem un garšām. Būtiski, ka rapšu eļļa nezaudē savu uzturvērtību arī pēc termiskas apstrādes, tāpēc to var izmantot arī cepšanai vai pievienot zupām un sautējumiem. Arī pēc mazuļa nākšanas pasaulē jāturpina lietot rapšu eļļa, jo tā uzlabo mātes piena kvalitāti. Zīdaiņu uzturā rapšu eļļu var iekļaut jau no sestā dzīves mēneša.

Vizmas Meikšānes uztura padomi grūtniecēm:

• Noteikti katru dienu iekļaut uzturā augļus un dārzeņus. Grūtniecības sākumposmā īpašu uzmanību pievērst zaļumiem. Lai dārzeņos un zaļumos esošās vērtīgās uzturvielas labāk uzsūktos, salātu pagatavošanā ieteicams izmantot rapšu eļļu.
• Vēlams uzturā iekļaut graudaugus, kliju produktus, pilngraudu maizi. Ja tiek vārītas putras, tām droši var pievienot mazliet rapšu eļļas.
• Katru dienu jālieto kāds no liesajiem piena produktiem – jogurts, kefīrs, piens, paniņas vai rūgušpiens.
• Iekļaujot ēdienkartē olbaltumvielas saturošus produktus, vēlams stingri sekot līdzi tauku saturam. Ieteicams izvēlēties produktus, kas satur nepiesātinātās taukskābes.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+