Publicitātes foto

5 padomi drošai velobraukšanai uz ielas un sacensībās 1

Līdz ar vasaras tveici tā vien gribas no pārkarsuša auto pārsēsties uz velosipēda un ļauties brīvības sajūtai. Šis ir īstais brīdis atsvaidzināt zināšanas un pievērst uzmanību drošībai, lai pasargātu sevi un apkārtējos.

Reklāma
Reklāma

1. Zini noteikumus!

VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 55
Lasīt citas ziņas

Lai ievērotu noteikumus, vispirms tie ir jāzina! Atceries, ka arī velosipēda vadītājam ir nepieciešamas tiesības, lai piedalītos satiksmē. Velosipēdista apliecību var iegūt jau no 10 gadu vecuma, bez maksas nokārtojot eksāmenu CSDD. Ja Tev jau ir kāda no transportlīdzekļa vadītāja kategorijām, drīksti vadīt arī velosipēdu un papildus pārbaudes nav nepieciešamas – bet vienmēr ir vēlams atsvaidzināt zināšanas par noteikumiem, kas attiecas tieši uz velosipēdu vadītājiem. Tas ļaus izvairīties ne tikai gan no nepatīkamiem pārpratumiem, bet arī nopietniem negadījumiem, kas rodas, kad neesam droši, kuram uz ceļa ir taisnība. Ja šajā vasarā plāno piedalīties velomaratonā, noteikti izlasi sacensību nolikumu. Pievērs uzmanību tam, kad jāierodas uz starta, kāds ekipējums ir nepieciešams un kāds velosipēds būs piemērots.

2. Ķivere sargā pašu svarīgāko

Ar ķiveres lietošanu velosipēdisti parasti grēko visvairāk, un, lai gan negadījumi uz ceļa liecina, ka tās izmantošanai ir būtiska nozīme, lielākoties pieaugušie to uzskata par nemodernu aksesuāru. Atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem, aizsargķivere jālieto obligāti tikai bērniem līdz 12 gadu vecumam, savukārt pieaugušajiem ķivere ir tikai vēlama. Tomēr statistika liecina, ka vairāk nekā 62% nāves gadījumu braucot ar velosipēdu ir saistīti tieši ar galvas traumām, turpretī ķiveres lietošana samazina galvas traumu risku par 85%. Ceļu satiksmes negadījumu risks ir divreiz lielāks pilsētās, kurās ir intensīva satiksme.

CITI ŠOBRĪD LASA

Turpretī jebkurās velosacensībās ķiveres lietošana ir obligāta pilnīgi visiem dalībniekiem, un bez tās visticamāk, nemaz netiksi uz starta līnijas un zaudēsi iemaksāto naudu. Ja nu ar velosipēdu ikdienā nepārvietojies, vai arī vēlies sacensībām izvēlēties nopietnāku ķiveri, to ir iespējams arī iznomāt tieši konkrētajam pasākumam. Atceries, ka ķivere jāpiesprādzē pietiekami stingri, lai nevarētu izkustēties, jo tikai tad ķivere pildīs savu funkciju.

3. Tehniskā apkope vajadzīga arī velosipēdam

Pirms sēsties uz riteņa, nepieciešams pārbaudīt, vai velosipēds ir kārtībā no tehniskā viedokļa – kā darbojas bremzes, vai stingri pieskrūvēti riteņi un vai ir pietiekami cietas riepas. Fiksīšu īpašniekiem jāzina, ka ceļu satiksmē nedrīkst piedalīties ar velosipēdu, kurš nav aprīkots ar bremzēm, jo tas būtiski apdraud citu satiksmes dalībnieku drošību. Sacensību organizatoru pienākums ir rūpēties par visu dalībnieku drošību, tāpēc viņi var paturēt tiesības Tev neļaut piedalīties, ja velosipēdam ir būtiskas problēmas. “Sporta distancēs noteikumi par ekipējumu ir stingrāki, turpretī ģimenes braucieni ir vairāk izklaides pasākums, kuros drīkst piedalīties arī ar bērnu sēdeklīšiem un izgreznotiem velosipēdiem. Tomēr jāņem vērā, ka neatkarīgi no modeļa, velosipēdam jābūt aprīkotam ar bremzēm un tehniskā kārtībā,” pauž Rīgas MTB velomaratona organizators Kaspars Tupiņš. Velomaratonā pirms starta parasti ir arī tehniskās apkopes punkti, kur varēsi pārbaudīt savu braucamrīku vajadzības gadījumā.

4. Esi redzams!

Sacensībās parasti par drošību rūpējas organizatori, sadarbībā ar Ceļu policiju nodrošinot no satiksmes brīvu un tīru sacensību trasi. Dalībniekiem nepieciešams tika pareizi piestiprināt numuru pie apģērba un braucamrīka, un sacensību adrenalīna karstumā uzmanīties no sadursmes ar citiem braucējiem. Turpretī ikdienā viena no tipiskām kļūdām ir atstarojošo elementu neizmantošana – ikviens autovadītājs noteikti būs pamanījis, cik apgrūtinoši ir tumsā pamanīt velobraucēju! Pēc noteikumiem, uz velosipēda obligāti ir jābūt gaismas atstarotājiem: priekšā balts un aizmugurē – sarkans. Savukārt, diennakts tumšajā laikā, velosipēdam riteņu abās pusēs jābūt aprīkotam ar diviem oranžiem gaismas atstarotājiem, priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturim. Ja lukturu nav, drīkst izmantot arī atbilstošu krāsu atstarotājus, bet pašam velosipēdistam jāuzvelk atstarojošu vesti vai apģērbu ar atstarojošiem elementiem. Vairāki zīmoli šobrīd piedāvā elegantus un ikdienā valkājamus apģērbus ar elementiem, kas palīdzēs Tevi ieraudzīt tumsā – tas noteikti būs labs ilgtermiņa ieguldījums, ja ar velosipēdu pārvietojies regulāri.

Reklāma
Reklāma

5. Cieni citus!

Velosipēdistu sadursmes ar automašīnām ir biežākais negadījumu cēlonis ikdienas satiksmē, turpretī sacensībās gadās sāpīgi kritieni, kas ietekmē arī citus dalībniekus. Neatkarīgi no velobraucēja meistarības, ir svarīgi būs uzmanīgam, izturēties ar cieņu un izmantot veselo saprātu, apzinoties, ka drošība ir pirmajā vietā. Sacensībās, kur braucieni norit lielā ātrumā, ir īpaši svarīgi izvērtēt savu ātrumu un spējas, ņemot vērā trasi un citus braucējus.

Velosipēdistiem jāizvērtē savs braukšanas ātrums arī ikdienā, lai varētu sevi pasargāt no negadījumiem – piemēram, jāuzmanās arī no vārtrūmēm, jo automašīnas mēdz izbraukt no pagalmiem tik strauji, ka velobraucējam neatliek laika nobremzēt. Liela daļa negadījumu notiek uz gājēju pārejām, jo autovadītāji var nepamanīt pēkšņu velosipēdista parādīšanos, kurš pārvietojas daudz ātrāk nekā gājēji, tāpēc pirms pārejas jāsamazina ātrums un jāpārliecinās par drošību. Pēc CSDD statistikas datiem, lielākais negadījumu ar velosipēdistiem skaits parasti ir tieši jūlijā un augustā, kad braucēju ir vairāk un jābūt īpaši uzmanīgiem.