
Ir vairāki produkti un vielas, kuru smarža var pastiprināt kāri ēst vairāk: 6 aromāti, kas veicina apetīti 0
Smarža ir viena no visspēcīgākajām maņām, kas ietekmē mūsu uzvedību, īpaši saistībā ar ēšanu. Zinātniskie pētījumi liecina, ka ēdiena aromāts ne vien pastiprina vēlmi ēst, bet arī izraisa virkni fizioloģisku procesu vēl pirms pirmā kumosa.
Šo reakciju kopums, kas pazīstams kā cefaliskā fāze, ietver siekalu izdalīšanos, kuņģa skābes sekrēciju un pat insulīna izdalīšanos, sagatavojot organismu ēdiena uzņemšanai, balstoties vien uz ožas signāliem.
Smadzenēs ožas receptori aktivizē limbisko sistēmu, kas cieši saistīta ar emocijām, atmiņu un atalgojuma sajūtu.
Tāpēc, piemēram, svaigi ceptas maizes smarža var izraisīt vēlmi ēst pat tad, ja neesam izsalkuši.
Orbitofrontālā garoza, kas atbild par baudas un vēlamības novērtēšanu, piešķir aromātam subjektīvus vērtējumu — vai tas šķiet kārdinošs un “garšīgs” —, tādējādi radot motivāciju izvēlēties konkrētu ēdienu.
No psiholoģiskā viedokļa aromāti iedarbojas arī uz mācīšanās mehānismiem: ja kāda smarža iepriekš bijusi saistīta ar patīkamu garšas pieredzi, tad nākamajā reizē tikai tās sajušana vien var izraisīt apetīti.
Turklāt cilvēku, kuri vēlas zaudēt svaru un ierobežo ēšanu, uzvedību aromāti ietekmē vēl spēcīgāk.
Ir vairāki produkti un vielas, kuru smarža var izraisīt vai pastiprināt apetīti. Lūk, seši no tiem: