Ilustratīvs foto

Minerālviela pilnvērtīgai ķermeņa funkcionēšanai jeb 6 svarīgi jautājumi par magniju 0

Magnijs ir minerālviela, kas nepieciešama pilnvērtīgai ķermeņa funkcionēšanai. Ja visai bieži dzirdam ārstus sakām, ka bez D vitamīna papildus lietošanas īsti vairs iztikt nevaram, tad gandrīz tikpat būtisks ir arī magnijs.

VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
Lasīt citas ziņas

Tas palīdz veikt simtiem svarīgu procesu cilvēka organismā, tostarp arī tos, kas kontrolē muskuļu un nervu darbību. Magnijs nepieciešams, lai būtu stipri kauli, veselīga sirds un normāls cukura līmenis asinīs. Tam ir nozīme arī enerģijas līmeņa uzturēšanā.

Magniju var uzņemt ar daudziem pārtikas produktiem un dzērieniem. Taču, ja ārsts uzskatīs, ka ir nepieciešams uzņemt papildu magnija devas, var ieteikt lietot kādu uztura bagātinātāju.

CITI ŠOBRĪD LASA

1. Cik daudz magnija ir nepieciešams?

„Magnija devas ir norādītas uz medikamentu kārbiņām, taču tas ir noderīgi tikai tajā gadījumā, ja zināt, cik daudz magnija jums jāuzņem,” skaidro „Mēness aptiekas” farmaceits Vadims Brižaņs. „Ja ārsts magnija devu nav precīzi norādījis, droši to jautājiet farmaceitam. Varat izpētīt vajadzīgo informāciju arī mājās, izmantojot interneta resursus.”

Pieaugušai sievietei nepieciešami aptuveni 310 miligrami magnija dienā, bet sievietei pēc 30 gadu vecuma – jau 320 miligrami magnija dienā. Grūtniecēm nepieciešami vēl papildu 40 miligrami. Pieaugušiem vīriešiem, kuri ir jaunāki par 31 gadu, ir nepieciešami 400 miligrami magnija, savukārt, vecākiem vīriešiem – 420 miligrami. Bērniem ir nepieciešams no 30 līdz 410 miligramiem magnija dienā atkarībā no viņu vecuma un dzimuma, taču par individuāli nepieciešamo magnija daudzumu bērnam ir jākonsultējas ar pediatru.

Medicīnas literatūrā ir dati, ka gandrīz puse amerikāņu neuzņem pietiekami daudz magnija ar uzturu. Latvijā šādi pētījumi nav veikti, taču, visticamāk, rezultāti būtu līdzīgi. Laika gaitā zems minerālvielu līmenis var radīt pamatu dažādām veselības problēmām, tostarp 2. tipa cukura diabētam, augstam asinsspiedienam un migrēnai. Gados vecākiem pieaugušajiem, cilvēkiem, kas cieš no alkoholisma un tiem, kam ir 2. tipa cukura diabēts vai gremošanas problēmas, magnija trūkst biežāk.

2. Vai var uzņemt pārāk daudz magnija?

Vesela cilvēka nieres izskalos organismam lieko magniju, kas uzņemts ar pārtiku. Tomēr pārāk lielas magnija devas var izraisīt krampjus vai sliktu dūšu. Tas pats notiek, ja tiek lietoti caurejas līdzekļi vai antacīdi, kas satur magniju. Ļoti lielas magnija devas var izraisīt nopietnas veselības problēmas.

Konsultējieties ar savu ārstu par magnija uztura bagātinātāju lietošanu!

3. Kādi ir ieguvumi, lietojot magniju?

Aizsargā sirdi

Magnijs palīdz sirdij sūknēt asinis. Pareizs minerālvielu līmenis var samazināt neregulāras sirdsdarbības, sirds slimību vai sirdslēkmes iespējamību. Magnijs atslābina asinsvadu sieniņas, kā rezultātā pazeminās asinsspiediens. Tas var arī palīdzēt paaugstināt ABL jeb “labā” holesterīna līmeni.

Mazina stresu

Esot stresā, magnija krājums organisma izsīkst. Turklāt magnija deficītam ir tieša saistība ar spēju pārvaldīt stresu un depresijas simptomiem.

Pētnieki ir pierādījuši, ka magnijs piedalās impulsu koordinēšanā un pārvadīšanā no nerviem uz muskuļiem, un palīdz samazināt trauksmes pazīmes, kā arī vecina stresa izturību, tāpēc pietiekams magnija daudzums uzturā ir tik svarīgs.

Stiprina kaulus

Organisms izmanto magniju, lai izveidotu jaunas kaulu šūnas. Pētījumi liecina, ka tas profilaktiski pasargā no kaulu masas zuduma, kaulu trausluma un osteoporozes. Pētījumi liecina, ka sievietēm, kurām ir osteoporoze, magnija līmenis mēdz būt zemāks.

Novērš migrēnas

Eksperti uzskata, ka magnijs palīdz bloķēt vai samazināt sāpes izraisošus ķīmiskos procesus smadzenēs un neļauj asinsvadiem sašaurināties. Ja magnija līmenis organismā nav pietiekams, pastāv lielāka iespēja sirgt ar migrēnu. Palielinot uzņemtā magnija daudzumu, šīs galvassāpes ir iespējams novērst.

Samazina diabēta iespējamību

Magnijs palīdz pareizi darboties hormonam, ko sauc par insulīnu. Savukārt, insulīns palīdz uzturēt stabilu cukura līmeni asinīs. Kādā pētījumā atklāts, ka cilvēkiem, kuri uzturā saņēma visvairāk magnija, bija mazāka iespēja saslimt ar šo slimību nekā vismazāk magniju saņēmušajiem.

Palīdz iekaisuma likvidēšanā

Iekaisums ir imūnsistēmas reakcija uz iespējamo kaitējumu. Īstermiņā tas palīdz organismam cīnīties ar vīrusiem un dziedēt brūces. Taču, ja ilgstoši ir iekaisums, tas var izraisīt tādas veselības problēmas kā sirds slimības, artrīts un diabēts.

Magnija bezrecepšu medikamenti un uztura bagātinātāji aptiekās pieejami dažādās zāļu formās – tabletēs, pulverī, kapsulās un šķidrā veidā. Magniju papildus ieteicams lietot ēdienreizes laikā, dienas otrajā pusē, tā kā tas var radīt mazliet relaksētu sajūtu.

4. Kā uzņemt magniju ar uzturu?

Rieksti un sēklas

Apēdiet 30 gramus mandeļu vai Indijas riekstu, un iegūsit apmēram 80 miligramus magnija. Labs magnija avots ir ķirbju sēklas, pekanrieksti, saulespuķu sēklas, zemesrieksti un linsēklas. Ar šādu vieglu uzkodu var uzņemt arī sirdij veselīgus taukus, šķiedrvielas un antioksidantus.

Pilngraudi

Pilngraudu produkti pārspēj baltmaizi un citus pārstrādātus graudaugu produktus. Tajos ir ne tikai daudz šķiedrvielu, bet arī pietiekami magnija. Divās pilngraudu maizes šķēlēs ir 45 miligrami minerālvielas, pusglāzē brūno rīsu ir aptuveni 40 miligrami, bet pusglāzē vārītu auzu pārslu – 30 miligrami magnija.

Avokado

Avokado ir lielisks magnija avots – viena glāze kubiņos sagrieztu augļu satur 44 miligramus. Tas arī nodrošina sirdij veselīgus taukus, šķiedrvielas un folātus. Avokado var pievienot gan sviestmaizēm, gan salātiem.

Lapu salāti

Augstais magnija saturs ir vēl viens iemesls, kāpēc ēst lapu salātus. Apēdot sauju tvaicētu spinātu var uzņemt aptuveni 150 miligramus magnija. Labs magnija avots ir tumšie lapu zaļumi, piemēram, garšaugi un lapu kāposti.

Tajos ir arī kalcijs, kālijs, dzelzs un A, C, K vitamīns.

Sojas produkti

Sojas produkti ir iecienīti veģetāriešu vidū tieši olbaltumvielu dēļ. Bet arī magnijs ir pietiekošā daudzumā – tase sojas piena satur 60 miligramus magnija, bet pusglāze stingra tofu satur aptuveni 50 miligramus. Iepazīstiet arī citus sojas produktus!

Pupiņas

Dati liecina, ka lielākā daļa cilvēku nepietiekami lieto uzturā šo lielisko magnija avotu. Pusglāze tumšo pupiņu satur 60 miligramus magnija, bet vidēji pupiņās ir 35 miligrami magnija. Citi ar magniju bagāti pākšaugi ir aunazirņi, baltās pupiņas un lēcas. Pupiņas var pievienot gandrīz jebkuram ēdienam – no sautējumiem līdz salātiem. Tā saņemsiet papildu šķiedrvielu, olbaltumvielu, dzelzs un cinka devu.

5. Vai iespējama magnija mijiedarbība ar citām zālēm?

Farmaceits Vadims Brižaņs norāda, ka vienmēr ir jāinformē ārsts vai farmaceits par visiem medikamentiem, ko lietojiet: „Dažas zāles var apgrūtināt magnija uzsūkšanos organismā. Magnija uztura bagātinātāji var ietekmēt dažu antibiotiku un osteoporozes medikamentu iedarbību. Magnija preparātus nevajadzētu lietot kopā ar zālēm Parkinsona slimības ārstēšanai.”

Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs apzināti “cepinās” saulē karstākajā dienas laikā
Alkohols smadzenes sasniedz 30 sekunžu laikā. Kā tas ietekmē katru mūsu orgānu?
Pirmsjāņu padomi līgotājiem jeb lai Jāņi bez paģirām! 15
VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
Sinoptiķi prognozē, ka pirmdien laika apstākļi sasniegs nepieredzētus rekordus
Boriss Džonsons: “Tieši skars Krievijas oligarhus un trāpīs Putina kara mašīnas centrā”. G7 valstis aizliegs Krievijai zelta eksportu
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
„Niez acis, tek deguns, moka šķavas? Iespējams – putekšņu alerģija jeb polinoze
Jana Kļava: Mācāmies nodrošināt pacientu vienlīdzību arī Latvijā
Nesteidz sauļoties: pret ādas vēža draudiem izturamies vieglprātīgi
“Itālijā vīns par diviem eiro, mēs varam tikai sapņot!”: Danusēvičs atklāj, kā veselības ministrija cenšas izskaust dzeršanu Latvijā
Valciņa: Katrs nepiešķirts eiro medikamentiem nozīmē kāda cilvēka nāvi – tik vienkārši!
Kad ir jāsāk pieskatīt savu sirdi?
Enerģijas vairotājs koenzīms Q10: uzlabo sirdsdarbību, muskuļu un smadzeņu darbību
Par ūdeni rīdzinieki turpinās pārmaksāt
Rīgā aizvadīta pirmā tropiskā nakts šogad. Tveice turpinās
Piecus gadus vecās meitenes meklēšana Siguldā pagaidām nav nesusi rezultātus
Somijas un Zviedrijas pievienošanās NATO – vai Turcija (ne)ļaus?
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Krievija apšauda Kijivu – kādi postījumi nodarīti?
Sinoptiķi prognozē, ka pirmdien laika apstākļi sasniegs nepieredzētus rekordus
Boriss Džonsons: “Tieši skars Krievijas oligarhus un trāpīs Putina kara mašīnas centrā”. G7 valstis aizliegs Krievijai zelta eksportu
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Kā nodrošināt lielisku pieredzi daudzvalodu hibrīdpasākuma dalībniekiem?
08:52
Somijas un Zviedrijas pievienošanās NATO – vai Turcija (ne)ļaus?
07:58