Foto: Timurs Subhankulovs

“Katrs pārvadātājs var piedāvāt savu cenu.” Autobusa biļete braucienā starp Rīgu un Daugavpili kļūs dārgāka 15

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas

“Latvijas Avīze” jau ziņoja, ka pirmais autobusu pārvadājumu maršruts, kurā pasažieru pārvadājumus Latvijā sāks nodrošināt komerciālo reisu ietvaros, no 1. septembra būs starp Rīgu un Daugavpili.

Tagad noskaidrojies, ka ar rītdienu reisu šajā autobusu maršrutā būs mazāk un biļetes dārgākas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Komercpārvadājumu uzsākšana nozīmē to, ka valsts šo maršrutu vairs nedotē, proti, nepiemaksā starpību starp pasažieru samaksāto biļešu cenu un iztrūkumu.

Tāpat biļešu cena vairs nav valsts noteikta un katrs pārvadātājs var piedāvāt savu cenu.

“Nordeka” atsakās, vedīs “Daugavpils autobusu parks”

Valsts dotētos pārvadājumus šajā maršrutā līdz 1. septembrim nodrošina “Nordeka”, un brauciena cena no viena galapunkta līdz otram ir 9 eiro.

Šī uzņēmuma pārstāvis medijus informējis, ka pilnu marš­rutu parasti nobraucot tikai viena trešdaļa pasažieru, turklāt apmēram trešdaļu veidojot tā kategorija, kurai ir braukšanas maksas atvieglojumi.

Ar to biļetes cenu, kāda ir tagad, “Nordeka” bez dotācijas noteikti vairs nespētu izbraukt pat “pa nullēm”.

Ņemot vērā vēl to, ka autobusos ir arī pasažieru skaita ierobežojumi Covid-19 pandēmijas dēļ (bija 80% salona piepildījums, no 27. augusta saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra datiem 14 dienu kumulatīvais Covid-19 gadījumu skaits Latvijā palielinājies virs 100 jaunu saslimšanas gadījumu uz 100 000 iedzīvotāju, tāpēc turpmāk līdz tālākajām norādēm pieļaujamais pasažieru skaits, ko var uzņemt vienā sabiedriskajā transportlīdzeklī, ir 65% no tā ietilpības un tikai atsevišķos gadījumos – 70%), pilnas biļetes cenai, pēc “Nordekas” aprēķiniem, 9 eiro vietā jābūt 18 eiro, tādēļ vismaz pagaidām tas no pārvadājumiem šajā maršrutā atsakās.

Reklāma
Reklāma

Kā informējusi Autotransporta direkcija (ATD), patlaban komercmaršruta atļaujai pieteikusies un to saņēmusi ir SIA “Daugavpils autobusu parks”, kas nodrošinās sešus reisus dienā (līdz priekšpusdienai trīs no Daugavpils uz Rīgu un pēcpusdienā – tikpat atpakaļ) ar pagaidām prognozēto biļetes cenu 10–14 eiro robežās.

Būs konkurence

Kā izteicies ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš, cena varot vēl mainīties pārvadātāja noteikto akciju un arī konkurences ietvaros.

Saskaņā ar direkcijas rīcībā esošo informāciju tuvākajā laikā maršruta Rīga–Daugavpils komercpārvadājumu atļaujai pieteikšoties vēl vismaz viens pārvadātājs, tādējādi reisu skaits un arī konkurence šajā savienojumā būšot lielāki.

Lielas ietilpības autobusu vecums, ar ko nodrošinās pasažieru pārvadājumus pēc komerciāliem principiem, nedrīkst pārsniegt 15 gadus, bet mikroautobusu vecums – astoņus gadus.

Autobusiem jābūt aprīkotiem ar elektronisko maršruta zīmi, kas izvietota transportlīdzekļa priekšpusē, kā arī zīmē jānorāda piederība komerciālajiem maršrutiem – lielais burts “K”.

Pārvadātājam jānodrošina iespēja samaksāt par biļeti bezskaidras naudas veidā, kā arī paziņojumiem autobusā par gaidāmo pieturu jābūt gan audio, gan vizuālā formātā.

Pasažieri, kuri saņem braukšanas maksas atvieglojumus reģionālajos maršrutos, būs tiesīgi tos izmantot arī komerciālajos maršrutos.

Ar vilcienu ātrāk un lētāk, tikai jāsapoš stacijas

Daugavpils dzelzceļa stacija dienas vidū: bedraini, ar zālēm aizauguši peroni asfalta aplupušajās vietās. Pati ēka drīzāk atgādina graustu, nevis Latvijai nozīmīgu, starptautisku dzelzceļa mezglu, kur gaida arī pasažierus.
Foto: Ilmārs Randers

Nokļūt uz Daugavpili, izmantojot valsts dotētu autobusu, viena iespēja pasažieriem vēl paliek – maršruts Nr. 7493 Rīga–Ilūkste–Daugavpils, kas ved gar Daugavas otru krastu, atcelts nav.

Taču ātrāk, ērtāk un lētāk izbraukt šo maršrutu ir ar vilcienu, kurā pilna biļete šobrīd maksā 6,53 eiro. Līdz šim satiksmi starp Rīgu un Latvijas otro lielāko pilsētu nodrošināja seši pasažieru vilcienu reisi (trīs turp un trīs atpakaļ).

Lai veidotu biežāku satiksmi starp Daugavpili un Rīgu, 27. augustā Sabiedriskā transporta padome atbalstījusi ATD priekšlikumu, sākot ar 1. septembri, nodrošināt vēl divus vilciena reisus šajā maršrutā, kas līdz šim kā papildu reisi kursējuši tikai brīvdienās.

Līdz ar to no rītdienas pasažieru vilcienu, kas no Rīgas izbrauc plkst. 13.01, bet no Daugavpils plkst. 13.07, sāks kursēt katru dienu, un kopumā tie būs astoņi.

Šāds solis noteikti ir apsveicams, un cerams, ka tas ir neatgriezenisks satiksmes ministra Tāļa Linkaita uzstādījuma par vilciena kā sabiedriskā transporta “mugurkaula” realizēšanā.

Tāpat arī cerams, ka pasažieru apkalpošanai mūsdienām atbilstošus ieguldījumus atbildīgās valsts ie­stādes un uzņēmumi spēs veikt ne tikai Centrālajā dzelzceļa stacijā Rīgā, bet arī citur Latvijā.

Daugavpils stacijā skats ir nožēlojams: pati ēka drīzāk atgādina graustu, nevis visai Latvijai nozīmīga dzelzceļa mezgla pilsētas staciju, kādreiz skaistās akmens kāpnes no pilsētas puses – daļa slēgta remontam, otra daļa izļodzītiem pakāpieniem, iekāpšanas peroni – joprojām zemie, ar bedrainu un zālēm aizaugušu asfaltu aplupušajās vietās.

Kases slēgtas, pašā stacijā – neviena cilvēka. Tukšums un nolemtības sajūta, nav brīnums, ka cilvēki izvēlas braukt ar autobusiem.

Komercreisu veidošana turpināsies

ATD paredzējusi izvērtēt arī iespējas, ka valsts garantētā jeb dotētā sabiedriskā transporta kustības sarakstus turpmāk nāksies pieskaņot komerciālo reisu grafikam, jo šīs prakses ieviešanu pasažieru pārvadājumos turpmāk tikai paplašinās.

Piemēram, lai pasažieri varētu pārsēsties no viena transporta citā un ērtāk nokļūt galamērķī, valsts dotētie autobusi pievedīs pasažierus līdz komerciālajiem maršrutiem.

Tāpat, mainoties vilcienu kustības sarakstam, pārvadātāji varēs pieteikties uz jaunu komerciālā reisa izpildes laiku.

Paredzēts, ka no šā gada 1. oktobra pasažieru pārvadājumus pēc komerciāliem principiem ieviesīs maršrutā Rīga–Jaunķemeri, Rīga–Sloka, Rīga–Olaine un Rīga–Salaspils, bet no 2022. gada 1. janvāra – maršrutā Rīga–Jelgava, Rīga–Ogre un Rīga–Sigulda.

Pieteikties atļaujas saņemšanai šobrīd var uz jebkuru no minētajiem maršrutiem. Maršruta atļaujas izsniegs uz trim gadiem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.