Publicitātes foto

Organisma atjaunošanās pēc mājās izslimota Covid-19 – konsultē uztura speciāliste 0

Lielākajā daļā gadījumu Covid-19 pārslimo mājās. Simptomi un ārstēšanas process var atšķirties, tomēr arī tie, kuri slimību pārcietuši vieglā formā, var just sagurumu, bezspēku, nespēju koncentrēties, apetītes zudumu un citus simptomus. „Veselības centru apvienības” uztura speciāliste Anita Baumane apkopo praktiskus padomus, kā atgūt enerģiju un labsajūtu.

FOTO, VIDEO. “Bija cienīgi uzvarēt jau tad 2018. gadā” Liene Greifāne nosauc vienīgos, kas būtu pelnījuši doties uz “Eirovīziju” pārstāvēt Latviju 19
“Tie, kas vēlēja par Grevcovu, domā tieši tāpat – tādu cilvēku ir ļoti daudz,” tā Zatlers
Vai tiešām aizliegs kurināt ar koksni? Viešam skaidrību, uz ko tas attieksies 22
Lasīt citas ziņas

„Veselības centru apvienībā” (VCA) ir pieejama arī īpaši izstrādāta rehabilitācijas programma pacientiem, kuri pārslimojuši Sars-CoV-2 vīrusa izraisīto Covid-19.

Kas jāzina par uzturu slimošanas laikā?

CITI ŠOBRĪD LASA

“Slimojot ar Covid-19, it īpaši, ja slimības gaita ir smaga, organismā notiek noārdīšanās jeb kataboliskas reakcijas, tātad – augsts enerģijas patēriņš. Laikā, kad ir palielinātas uztura vajadzības un samazināta tā uzņemšana, ļoti viegli var attīstīties disbalanss, kā rezultātā var rasties nelabvēlīgas sekas – malnutrīcija.

Tā ir situācija, kad uzturs ir nepietiekams vai nepareizi izvēlēts, un tas var negatīvi ietekmēt izveseļošanās izredzes. Jāņem vērā arī citi faktori, piemēram, mazkustīgums slimošanas laikā, medikamentu blakusefekti, kas ietekmē uztura uzņemšanu,” stāsta VCA poliklīnikas Elite un Jugla uztura speciāliste Anita Baumane.

Minētajiem faktoriem mijiedarbojoties, ir svarīgi pievērst uzmanību pilnvērtīgam uzturam, galvenokārt, domājot par olbaltumvielām, ko satur, piemēram, olas, liesa gaļa, zivs, piena produkti – biezpiens, bezpiedevu jogurts, jo olbaltumvielu rezerves tiek izmantotas, lai sintezētu nepieciešamās vielas cīņai ar slimību.

Olbaltumvielām jāpievieno nedaudz ogļhidrātu, piemēram, makaroni, rīsi vai griķi. Ēdienreizes var būt biežas, bet porcijas – nelielas.

Uzmanību! Slimošanas ēdienkartē tradicionāli tiek iekļauts buljons, taču, ja slimnieks dzers tikai buljonu vai pārtiks tikai no dārzeņiem, olbaltumvielu enerģijai nepietiks.

Kā plānot maltītes?

“Arī tad, ja slimības gaita ir viegla, uz šķīvja vajadzētu būt olbaltumvielu produktam, piemēram, vārītai olai vai sautētai omletei, pievienojot nedaudz dārzeņus un šķēli maizes.

Ja slimnieks pie omletes vēlas, piemēram, baltmaizi ar sviestu, lūdzu! Organisms patērē daudz enerģijas un tā ir jāatjauno ar uzturvielām,” skaidro Anita Baumane un piebilst, ka nedrīkst aizmirst uzņemt pietiekamu daudzumu šķidruma – tīru ūdeni (bez saldinātājiem) vai zāļu, piemēram, kumelīšu vai liepziedu tēju.

Kāds uzturs ies labumā?

“Saprātīgi plānot ēdienreizes vajadzētu ne tikai pēc pārslimota Covid-19, bet katru dienu, lai vīrusa izplatības laikā organisms labāk tiktu galā ar iespējamo saslimšanu,” sabalansētas maltītes nozīmi uzsver uztura speciāliste. Tādēļ ir svarīgi uzņemt visas produktu grupas:

  • graudaugu produktus (īpaši, pilngraudus – brūnos rīsus vai makaronus, rudzu maizi), kartupeļus, izvēloties tos vārīt, nevis cept;
  • augļus un dārzeņus (var izmantot arī saldētos);
  • pienu un piena produktus – biezpienu, sieru, bezpiedevu jogurtu;
  • gaļu, zivis, kā arī citus olbaltumvielas saturošus produktus – olas, pākšaugus, riekstus, sēklas;
  • taukus, eļļas, samazinot dzīvnieku izcelsmes tauku, tostarp treknas gaļas, sviesta (labāk izvēlēties augu eļļu) lietošanu uzturā;

No kādiem produktiem izvairīties, lai nepārslogotu organismu?

  1. Vēlams uzturā ierobežot sāli un to saturošus produktus, īpaši pievēršot uzmanību gaļas izstrādājumiem. Arī siera izvēlē jālūkojas pēc tiem, kam ir neliels sāls daudzums, piemēram, mocarellas sieram. Ieteicams izvēlēties produktus, kas satur ne vairāk par vienu gramu sāls uz 100 gramiem produkta.
  2. Ierobežot arī cukuru un to saturošu produktu lietošanu.
  3. Nelietot alkoholiskos dzērienus.

Svarīgi!

Jāēd ar mēru! Samērojot savu ēdienkarti ar fiziskām aktivitātēm, nebūs jādomā par diētām – tās nav vēlamas ne Covid-19 slimošanas laikā, ne arī veseļošanās posmā.

Noderīgie vitamīni un minerālvielas

  • Imūnsistēma nepieciešami antioksidanti, piemēram, selēns. Augsta selēna koncentrācija ir Brazīlijas riekstos – tos var sasmalcināt un pielikt pie rīta putras.
  • Augļi un dārzeņi jālieto katru dienu. Labākā antioksidantu deva ir upenēs – tās satur daudz C vitamīna, kas nepieciešams imūnsistēmai.
  • E vitamīns arī ir antioksidants. Tas atrodams augu eļļās, riekstos, īpaši, valriekstos.
  • Elpošanas ceļiem ir svarīgs A vitamīns. Tā provitamīni ir karotīni, kas atrodami burkānos un saldajā kartupelī jeb batātē.
  • Cinku un omega 3 taukskābes var uzņemt ar treknām jūras zivīm, ko vēlams ēst vismaz divas reizes nedēļā. Omega 3 taukskābes ir vajadzīgas šūnu membrānai – jo kvalitatīvāka būs šūnu membrāna, jo vairāk tas patiks imūnsistēmai. Ja negaršo zivis, būtu jādomā ar omega 3 uztura bagātinātāju.
  • D vitamīnu ar uzturu var uzņemt, ēdot treknas jūras zivis, tas ir arī olas dzeltenumā un produktos, kas ir mākslīgi bagātināti ar D vitamīnu. Tomēr šo vitamīnu ieteicams lietot papildu, jo pilnvērtīgā apjomā ar maltīti to nav iespējams uzņemt. Pētījumos atklāts, ka cilvēkiem, kuri hospitalizēti ar smagu Covid-19 slimības gaitu, D vitamīna līmenis asinīs parasti ir zemāks.

Svarīgi paturēt prātā, ka slimošanas laikā un veseļojoties organismam nepieciešamas barības vielas, kas dod enerģiju. Arī tad, kad ēstgriba ir vāja, jācenšas uzņemt vairāk olbaltumvielu, piemēram, ēdot liesu gaļu, zivis, rīsus, griķus.

Dārzeņus un salātus uz šķīvja varētu likt mazāk, lai galvenais uzsvars būtu uz ogļhidrātiem un olbaltumvielām. Paēst, protams, var arī no salātiem, taču pietiekami daudz enerģijas, lai ātrāk atlabtu, tie organismam nedos,” maltītes organizēšanas nozīmi slimošanas laikā skaidro Anita Baumane.

„Veselības centru apvienībā” (VCA) ir pieejama īpaši izstrādāta rehabilitācijas programma pacientiem, kuri pārslimojuši Sars-CoV-2 vīrusa izraisīto COVID19. Pieteikties rehabilitācijas programmai iespējams VCA „Aura” Fizikālās medicīnas un rehabilitācijas nodaļā, VCA poliklīnikās „Elite”, „Pulss, „Jugla”, „Pļavnieki” vai www.epoliklinika.lv.

Pirmās konsultācijas laikā ārsts novērtē  vispārējo veselības stāvokli un attiecīgi izvēlas piemērotāko programmu. Vidēji programma ilgst 10 dienas un rehabilitācijas centrā pacientam katru dienu jāpavada 3-4 stundas.

„Veselības centru apvienībā” pēc iepriekšēja pieraksta tiek sniegti arī ambulatorie pakalpojumi COVID-19 pacientiem. Īpaši organizējot pacientu plūsmu, VCA  speciālisti nodrošina diagnostiskos izmeklējumus un konsultē pacientus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Psihiskā veselība – svarīga un saudzējama
Konstatēts jauns sieviešu aptaukošanās faktors – tas ir gaisā!
Slimnīcas satrauktas par finansējumu: ja netiks rasts risinājums, būs apdraudēta spēja nodrošināt pacientiem vajadzīgos pakalpojumus 27
Kozlovska: Mēs cīnāmies par saviem bērniem vai par nikotīna tirgotājiem un 10 miljoniem valsts budžetā?! “Tā ir asinsnauda!”
FOTO, VIDEO. “Bija cienīgi uzvarēt jau tad 2018. gadā” Liene Greifāne nosauc vienīgos, kas būtu pelnījuši doties uz “Eirovīziju” pārstāvēt Latviju 19
“Tie, kas vēlēja par Grevcovu, domā tieši tāpat – tādu cilvēku ir ļoti daudz,” tā Zatlers
Vai tiešām aizliegs kurināt ar koksni? Viešam skaidrību, uz ko tas attieksies 22
VIDEO. “No rītdienas jūs visi būsiet starptautiskajā meklēšanā!” Ukrainas drošības dienestam izdevies ielauzties Maskavas Zoom sarunā 49
FOTO. Britu karaļnamā atklātībā nākusi tēma, par ko iepriekš šķitis pašsaprotami klusēt… kas bija Harija pirmā sieviete? 3
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Farmaceita padomi piemērotas zāļu formas izvēlei
Mēness aptieka: Kuri dabas līdzekļi izmantojami stresa ietekmes mazināšanai 2
Paplašinot pakalpojumu pieejamību pieaugušajiem un bērniem, VCA atver jaunu poliklīniku „Dole” 5
Daudz alkohola vai kofeīna, urīnceļu infekcijas, nierakmeņi un citi iespējamie iemesli fizioloģiskās funkcijas traucējumiem 1
Aktuāli padomi ādas aizsargfunkciju stiprināšanai ziemā
Ukraiņu farmaceits Latvijā 1
Ko ēst vai ko neēst, lai dzīvotu ilgāk 10
Mēness aptieka: Farmaceiti un farmaceitu asistenti no Ukrainas sniedz ieguldījumu Latvijas iedzīvotāju farmaceitiskajā aprūpē 9
Kā salviju izmanto veselībai 3
Dažādi augšējo elpceļu vīrusi – ko darīt veselības uzlabošanai 8
Ko svarīgi zināt par respiratori sincitiālo vīrusu 12
Astoņi ieteikumi pareizai zāļu lietošanai 6
Gudrās ēšanas ABC jeb pirmssvētku padomi vielmaiņas uzlabošanai 3
Kas ir svētku sirds sindroms, kā no tā izvairīties 5
TOP 5 notikumi veselības aprūpē 2022. gadā 3
„Mēness aptieka”: vīnu un dzirkstošo vīnu pirms Jaunā gada pērk par 50% vairāk nekā bezalkoholiskos dzērienus 3
„Mēness aptiekas” tikšanās reizē ar Latvijas Pensionāru federāciju valda siltas labestības gaisotne 5
„Mēness aptiekas” sveicieni Latvijas Paralimpiskās komitejas sportistus spēcinās sasniegumiem jaunajā gadā
Ziedot līdzekļus kādas personas ārstēšanai nākamgad paredz 10% iedzīvotāju 1
Lai elpotu – vajadzīga dzelzs 6
Kāpēc laba dāvana svētkos ir vitamīni un grāmata 9
Cukura diabēts – gluži kā vēl viens pamatdarbs. Kā ar visu tikt galā? 1
„Mēness aptieka”: sievietes sejas un ķermeņa kopšanas līdzekļus izvēlas aptiekās un specializētos veikalos, bet vīriešiem iecienītāki lielveikali 4
Ķengaragā notiks bezmaksas mērījumi sirds veselības profilaksei 5
“Veselības centru apvienība” izstādē “Medbaltica 2022” piedāvā inovatīvas diagnostikas un ārstēšanas iespējas 3
Elastīgas no silikona izgatavotas menstruālās piltuves. Kāpēc tās kļuvušas tik pieprasītas? 12
A un B plāns uzturvielu un vitamīnu nodrošināšanai
7 ieteikumi līdzsvara treniņam un kritienu profilaksei ziemā 2
Četras veselīgas apņemšanās adventes laikam 15
Mēness aptieka: Katram piektajam pēc glikozes līmeņa kontroles iesaka apmeklēt ārstu 1
Skatītājs par ēdināšanu skolās: Ēdāju ir maz, ēdienu tikai sacūko 70
“Neesam gatavi masveidā ārstēt politraumas.” Saruna ar traumatologu Andri Vikmani 12
Jautā skatītājs: Ārsti dažreiz ir tik augstprātīgi un rupji! Vai viņu attieksme mainītos, ja paaugstinātu algas? 48
Plāno izmaksāt prāvas kompensācijas tiem, kuriem pēc Covid-19 vakcinācijas pasliktinājusies veselība 55
Šoreiz nesanāca… Ko darīt, ja ārsts ir nekvalitatīvi veicis operāciju? 80
Mēness aptieka: 26% Latvijas iedzīvotāju ārstniecības augu tējas iegādājas aptiekā – sabiedrībā to pazīšanas prasmes un vākšanas tradīcijas mazinās 2
Turciju satricina jauna zemestrīce. Turcijā un Sīrijā vismaz 1400 bojāgājušie, 6000 ievainoto 31
Nokrituši no citas planētas – valdības deklarācijā “Dzīves kvalitāte” uzlabojumi tikai krējumlaižām. Līcīša feļetons
Krievijas patriarhs Kirils savulaik Šveicē strādājis par spiegu VDK labā
Live TEKSTA TIEŠRAIDE. Ukrainā turpinās smagas kaujas par Bahmutu
FOTO. Britu karaļnamā atklātībā nākusi tēma, par ko iepriekš šķitis pašsaprotami klusēt… kas bija Harija pirmā sieviete? 3
Otrdien Latvijā gaidāms daļēji mākoņains laiks
Nolemts. Nacionālboļševikam Benesam Aijo beidzot tiks atņemta Latvijas pilsonība 8
“Tie, kas vēlēja par Grevcovu, domā tieši tāpat – tādu cilvēku ir ļoti daudz,” tā Zatlers
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Otrdien Latvijā gaidāms daļēji mākoņains laiks
14:44
Krievijas patriarhs Kirils savulaik Šveicē strādājis par spiegu VDK labā
14:37
Farmaceita padomi piemērotas zāļu formas izvēlei
14:26