Foto no miridei.com

10 lietas, kas senioriem jāņem vērā, nodarbojoties ar sportu 0

Fiziskās aktivitātes ir veselības un labsajūtas pamats – šim teicienam vajadzētu mīties ar jebkura, gan jauna, gan jau pieredzējušāka, cilvēka dzīvesveidu. Bet jo īpaši svarīgi pastāvīgi nodarboties ar sportiskām aktivitātēm ir senioriem, kas rudens un ziemas periodā biežāk sirgst ar grūtsirdību un sastopas ar hronisko slimību saasināšanos. Trīs Jūrmalas rehabilitācijas centra “Jaunķemeri” fizioterapeiti sniedz praktiskus padomus senioriem, kas jāņem vērā, lai treniņš būtu izdevies un pozitīvi ietekmētu veselību.

VIDEO. Āgenskalnā pie atkritumu konteineriem klaiņo milzīga izmēra grauzējs
“Viņi izvilka līķus, izņēma visu aprīkojumu.” Krievijas spēki veikuši slepenu operāciju no nogrimušā kreisera “Moskva”
“Ārstiem darba būs daudz…” – prognozē profesors
Lasīt citas ziņas

Fizioterapeite Baiba Augule senioriem iesaka nodarboties gan ar aerobām fiziskām aktivitātēm sirds un asinsrites, kā arī elpošanas sistēmas attīstīšanai, gan arī veikt vingrinājumus muskuļu stāvokļa uzlabošanai. Iešana jeb dozēta soļošana, riteņbraukšana, peldēšana, nūjošana, kāpšana pa kāpnēm vai dejošana (senioru balles dejas, līnijdejas) ir tikai daļa no aerobajām fiziskām aktivitātēm. Toties, lai nostiprinātu muskulatūru, noderīga ir dažādu vingrinājumu izpilde, īpašu uzmanību pievēršot spēka treniņam, lokanībai, līdzsvaram un koordinācijai. Papildus noder dažādi vingrošanas palīgrīki – vingrošanas nūjas, bumbas, hanteles, elastīgas gumijas, līdzsvara virsmas, kā arī sadzīvē sastopami priekšmeti, piemēram, slotas kāts, ar smiltīm vai ūdeni piepildītas 0,5l minerālūdens pudeles.

“Cilvēka ķermeņa lielākā daļa sastāv no muskuļiem, un tie domāti kustībām. Tomēr ikdienā mums ir būtiski samazinājusies aktivitāšu slodze, jo talkā nāk automašīna, lifts, sabiedriskais transports, veļas mazgājamā mašīna un televīzijas pults. Fizisko aktivitāšu trūkums pazemina funkcionālās spējas, pasliktina sirds – asinsrites sistēmas funkcionēšanu, kā rezultātā attīstās sirds un asinsrites sistēmas slimības. Tāpat mazkustīgs dzīvesveids veicina liekā svara pieaugumu, veicinot diabēta attīstības risku un holesterīna līmeņa palielināšanos. Nenodarbojoties ar fiziskām aktivitātēm, pat nelieli ikdienas darbi, piemēram, kāpšana pa kāpnēm vai iepirkšanās izraisa elpas trūkumu, aizdusu un sirdsklauves. Samazinoties fizisko aktivitāšu biežumam, locītavas kļūst stīvākas, pastiprinās sāpes svaru nesošajās locītavās – ceļos un gūžās,” stāsta fizioterapeite Agata Homenko.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt fizioterapeite Iveta Kantiņa sniedz 10 padomus un iesaka senioriem pirms fizisko aktivitāšu uzsākšanas izvērtēt savu veselības un fizisko stāvokli un “nemesties” pārāk lielas slodzes un intensitātes nodarbībās, kā to parasti dara jaunībā:

1. Pirms nodarboties ar fiziskajām aktivitātēm, izvērtējiet savu pašsajūtu un novērtējiet, vai nav kāds fizisks diskomforts, galvas sāpes vai reiboņi. Tādos gadījumos labāk fizisko nodarbi atlikt uz laiku, kad jutīsieties labāk;

2. Vienmēr izvēlieties mērenu, ne pārāk ilgu fizisko aktivitāti, sākot no 20 līdz 40 minūtēm;

3. Ja sportosiet ārā, izvērtējiet iecerēto maršrutu, pārliecinieties, ka nepastāv kādi šķēršļi, kas apgrūtinātu iecerēto nodarbi;

4. Vienmēr pielāgojiet savu apģērbu izvēlētajiem apstākļiem – darbojoties ārā, ģērbieties atbilstoši laika apstākļiem, savukārt telpās – atbilstoši tās temperatūrai un pašai nodarbei;

5. Ieviesiet fiziskās aktivitātes ikdienas gaitās, sākot ar 2 reizēm nedēļā, pakāpeniski nodarbību skaitu palielinot līdz 3,4 reizēm nedēļā;

6. Pirms fizisko vingrinājumu izpildes obligāti ir jāiesilda visas locītavas ar vienkāršiem vingrinājumiem, kurus var iemācīt fizioterapeits;

7. Ja fizisko nodarbju laikā izjūtat sāpes, diskomfortu, spiediena sajūtu galvā, reiboni vai citas sūdzības, pārtrauciet nodarbi, līdz jūtaties labāk;

8. 1-2 reizes gadā konsultējieties ar fizioterapeitu, kurš izvērtēs jūsu fizisko stāvokli, novērtēs fizisko aktivitāšu slodzi un apjomu un dos rekomendācijas tālākai sportošanai;

SAISTĪTIE RAKSTI

9. Laiku pa laikam izvērtējiet fizisko nodarbju labvēlīgo ietekmi uz savu veselību, izmaiņas izskatā vai svarā, pašsajūtas uzlabošanos, veselības stāvokļa (asinsspiediena, sirds darbības, cukura līmeņa asinīs u.c.) uzlabošanās – tas dos jums papildus stimulu un motivāciju darboties tālāk;

10. Pats svarīgākais – neatmetiet ar roku sportošanai, ja sākumā kaut neizdodas. Galvenais ir izvēlēties sev tīkamāko un piemērotāko nodarbi – nūjošanu, pastaigas, nodarbības baseinā, vai vingrošana zālē – un iemīliet aktīvu dzīves veidu!

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Dažiem tauku saturs kā krējumam!” Uztura speciālistes Lizetes Pugas padomi, izvēloties bezpiedevu jogurtu
Enzīmu ābece. Kad un kāpēc tos lietot?
90% slimnieku nenojauš, ka kaut kas nav kārtībā. Nieru veselības nedēļā aicina pievērst uzmanību profilaktiskajām veselības pārbaudēm
“Sievietes dažreiz vakariņu vietā izvēlas kefīru, bet tā nedariet!” Dziedātāja atklāj, kā, atsakoties no cukura un piena, mainīja dzīvi
VIDEO. Āgenskalnā pie atkritumu konteineriem klaiņo milzīga izmēra grauzējs
“Viņi izvilka līķus, izņēma visu aprīkojumu.” Krievijas spēki veikuši slepenu operāciju no nogrimušā kreisera “Moskva”
“Ārstiem darba būs daudz…” – prognozē profesors
“Atgādina padomju sistēmu – bagātiem noņemsim, nabagiem iedosim un beigās visi vienādi nabagi,” Kreituse par pabalstiem
Eiropa piekrīt glābt “Air Baltic”. Cik miljons tā dos šoreiz?
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
„Niez acis, tek deguns, moka šķavas? Iespējams – putekšņu alerģija jeb polinoze
Vairāk nekā puse galvas un muguras sāpes novērš ar bezrecepšu medikamentiem, nevis dodas pie ārsta
Mēness aptieka: Visvairāk bēgļiem no Ukrainas un karadarbībā cietušajiem ziedo līdzekļus ar organizāciju starpniecību
Ceļotāja pirmās palīdzības komplekts
6 padomi, lai āda pavasarī nebūtu sausa
Starptautisks ilgtspējas indekss apliecina „Mēness aptiekas” līderību farmācijas nozarē
5 iemesli, kādēļ iekļaut ēdienkartē olas
Kādēļ graudaugi ēdienkartē tik svarīgi
50 skolēni visā Latvijā iepazīst “Mēness aptieku” farmaceitu ikdienas darbu
Pagājušajā nedēļā gripas intensitāte Latvijā ir samazinājusies
Smaga situācija onkoloģijā: jāmazina pacientu līdzmaksājumi, jāapmaksā jaunas zāles
Lai saule nenodara pāri!
Ģimenes ārsts skaidro, kādēļ šogad gripa vēl plosās maijā
Kalviņš skaidro, vai jaunās Covid-19 mutācijas varētu būt spēcīgākas par pirmo vīrusa variantu?
Kad kovids norimies, infektologi sāk runāt par jaunu vīrusu! Cik bīstamas ir pērtiķu bakas?
Zelenskis: Jau 23. februāra vakarā mēs saņēmām pirmos ieročus no Latvijas. Paldies, kamēr citi meklēja atrunas, jūs rīkojāties!
Rīgas dome apsver visus padomju armijas pieminekļa nojaukšanas variantus, arī spridzināšanu
Roberts Zīle: Pat pārdodot mazākus apjomus, Krievija tagad nopelna vairāk. Iespējams, ka jau gada beigās viss iesaldētais tiks atgūts
Jana Bunkus: Kariņš un viņa ministri ir augstākās raudzes politiķi, taču sabiedrības sašķeltību rada “twitter ballītes” pēc MK sēdēm
Rīga un Tampere rīkos 2023.gada pasaules hokeja čempionātu
Attālināto mācību turpināšanu arī pēc ārkārtējās situācijas beigām atzīst par atbilstošu Satversmei
Eiropa piekrīt glābt “Air Baltic”. Cik miljons tā dos šoreiz?
Gints Narogs: Hokejistu parādītais sniegums vairākās spēlēs, maigi sakot, bija ļoti neizteiksmīgs
VIDEO. Lielo izmēru pašmāju modele Tatjana Mackeviča: “Man vēl nebija sešpadsmit, kad piedzemdēju savu dēlu”
Dzidra, Dzidris, Gunita un Loreta – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Lauris Reiniks pēc koncerta sarūgtināts: “Bērnus nevajag laist uz skatuves. Tā vienkārši nedrīkst!”
“Ir ziņas, ar ko Mariupolē šobrīd nodarbojas krievu karaspēks,” Rajeva dienas notikumu apskats
“Dieva vārdā, kad mēs stāsimies pretī ieroču lobijam?” Baidens par asinspirti ASV skolā
Vai forsītijas ir piemērotas dzīvžoga veidošanai?
Ļoti gardi! Sparģeļu un zirņu biezzupa
“Slimīgi greizsirdīgs un kontrolējošs”: vēl viena Holivudas aktrise tiesā sniegusi neglaimojošus faktus par kopdzīvi ar Džoniju Depu
“Es esmu lasījis visu, ko viņš smagā reibumā krieviem epastos rakstīja!” Lapsa Adamsonu nosauc par nožēlojamu
Bruno Javoišs: Ar tiem, kuri šeit izturas kā iekarotāji, kā “krievu pasaules” kungi un noteicēji, integrēšanās nebūs iespējama
16:03
Gints Narogs: Hokejistu parādītais sniegums vairākās spēlēs, maigi sakot, bija ļoti neizteiksmīgs
15:53
Krievijas karaspēks ieņēmis lielāko daļu Limanas
15:46