Foto: pexels.com

Iemācies novērst domas! 11 padomi, kā kļūt pozitīvākam 0

“Man neizdosies”, “man vienmēr viss noiet greizi”, “esmu mūžīgais neveiksminieks…” Ja soļojam pa dzīvi ar negatīvu attieksmi pret visu notiekošo, maz ticams, ka kļūsim veiksmīgi: viss šķitīs nesasniedzams, zaudēts, nepietiekams.

VIDEO. “Vai ar viņu viss ir labi? Putina dīvainā uzvedība atkal piesaista uzmanību
“Sekas var būt nepatīkamas.” Politiķis par risku, ka Krievijā pie varas var nonākt daudz radikālāki spēki
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
Lasīt citas ziņas

Mēs neapzināmies, ka negatīvās domas attālina no mērķiem, kurus patiešām vēlamies sasniegt. Visi piedzīvo brīžus, kad dominē negatīvs domāšanas veids.

Tomēr, ja negatīvā domāšana kļūst par ieradumu, tā var iznīcināt mūsu darbošanās garu, spējas, pašcieņu, citiem vārdiem sakot, pašnovērtējumu.
CITI ŠOBRĪD LASA

Negatīvā domāšana palielina depresijas un trauksmes tendenci un ļoti negatīvi ietekmē sociālās attiecības. Vai kāds gribēs draugu, kurš visā redz tikai slikto un meklē problēmas? Portālā “Creu” vispārējās veselības psiholoģe un seksoloģe Andrea Garsija Serdana sniedz padomus, kas palīdzēs pārtraukt domāt negatīvi.

Kas ir negatīva doma?

Negatīvas domas ir saistītas ar citiem cilvēkiem, sevi un apkārtējo pasauli. Tās neviļus parādās mūsu prātā, parasti ir iracionālas un liek mums justies slikti. Kā tās noteikt?

• Tie ir vispārinājumi: ja doma satur tādus vārdus kā “nekas”, “viss”, “nekad”, “vienmēr” un liek justies slikti, laiks aizdomāties.

• Tās ir domas ar dramatisku nokrāsu: “Tas ir briesmīgi”, “pretīgi”, “nekas nav sliktāks par …”.

• Nākotnes prognozes: “Es cietīšu neveiksmi.” Mēs cenšamies paredzēt notikumus, it kā iepriekš zinātu, kas notiks.

• Sevis vainošana it visā: “Kolēģis rupji izturējās pret mani, esmu pārliecināts, ka tā ir mana vaina.”

• “Spēja” lasīt citu cilvēku domas: “Es viņu nepasveicināju, esmu pārliecināts, ka viņš uzskata mani par nekauņu.”

11 padomi, lai pārstātu domāt negatīvi

1. Pieraksti savas negatīvās domas

Pirmais solis, lai atbrīvotos no negatīvās domāšanas, ir negatīvo domu apzināšanās. Ja apzināmies to esamību un rašanās iemeslus, būsim gatavāki tās analizēt un mainīt.

Kā to izdarīt? Pierakstīt ierastās negatīvās domas, no kurām vēlies atbrīvoties, ir ļoti efektīvs veids, kā to iemācīties. Vienmēr nēsā līdzi piezīmju grāmatiņu vai papīra lapu un pildspalvu.

Vari pierakstīt ne tikai domu, bet arī detalizētāku informāciju par to.

Piemēram, aprakstīt diskomforta sajūtu, ko tā izraisīja, kas tieši lika šai domai iešauties prātā un ko tu darīji vēlāk.

2. Atrast alternatīvu negatīvajām domām

Pēc negatīvo domu pierakstīšanas tās kļūs apzinātākas. Tad sapratīsi, ka tieši šīs domas liek tev justies slikti. Izdomā tām alternatīvu.

Kā to izdarīt? Ja, piemēram, tu domāji: “Šī darba intervija būs katastrofa, es netikšu tālāk, mana kvalifikācija nav pietiekama,” vari to nomainīt uz: “Iespējams, ka neesmu ideāls amata kandidāts, bet es darīšu visu, lai parādītu sevi no vislabākās puses.” Vari pierakstīt alternatīvās domas savā piezīmju grāmatiņā. Pakāpeniski gūstot pieredzi, alternatīvās domas ienāks prātā pašas.

3. Nemēģini lasīt citu cilvēku domas

Daudzas negatīvās domas ienāk prātā tāpēc, ka cenšamies uzminēt citu cilvēku domas. Mēs domājam, ka zinām, ko citi domā. Piemēram, ja kāds kolēģis pēkšņi nepasveicina, varam nodomāt: “Tas ir tāpēc, ka es viņam nepatīku.” Bet tu taču neesi telepāts?

Kā to izdarīt? Domā par objektīviem faktiem kā zinātnieks. Pajautā sev: “Vai man ir kādi pierādījumi, ka tas tā ir? Vai viņš man to ir teicis?” Kāpēc tu vienkārši to nepārbaudi, pajautājot viņam? Ja nevari iegūt objektīvus datus, tev nav pietiekamu pierādījumu, ka tā ir.

Tāpēc izdomā alternatīvu izskaidrojumu, kas neradīs diskomfortu: “Visticamāk, viņš mani nepamanīja vai viņam vienkārši bija slikta diena.”

4. Izmet negatīvās domas atkritumu tvertnē

Pētījumā, kas veikts Ohaio Valsts universitātē ar Madrides Autonomās universitātes pētnieku līdzdalību, atklāja, ka, uzrakstot negatīvās domas uz papīra un pēc tam saburzot un izmetot šo papīru atkritumu tvertnē, mēs patiešām atbrīvojamies no negatīvā.

Šis mehānisms palīdz apzīmēt negatīvo domu kā nevajadzīgu, bezjēdzīgu objektu, kā atkritumu.

Kā to izdarīt? Uzraksti uz papīra negatīvās domas, no kurām vēlies atbrīvoties, tad saburzi vai sagriez šo papīra gabalu un iemet atkritumos. Mehānisms darbojas arī tad, ja to dari ar datoru: uzraksti savas domas teksta redaktorā un pēc tam aizvelc dokumentu uz atkritni.

Vari arī mēģināt vizualizēt savas domas un iemest tās iztēlotā atkritumu tvertnē. Iespējams, ka doma atkal atgriezīsies, tad izpildi to pašu vēlreiz. Ar laiku un praksi negatīvajām domām vajadzēs vairāk laika, lai atgrieztos.

5. Komunicē ar pozitīviem cilvēkiem

Izvairies no cilvēkiem, kas visā redz tikai negatīvo, un komunicē ar tiem, kuri sniedz pozitīvas emocijas un palīdz justies laimīgāk.

Kā to izdarīt? Centies pavadīt cik vien iespējams maz laika ar “toksiskiem” cilvēkiem, kuri inficē ar negatīvo.

Pavadi vairāk laika ar pozitīviem cilvēkiem. Mācies no viņiem, kā redzēt pasauli pozitīvā gaismā.

Ja tev rodas negatīvas domas, pajautā, ko viņi par to domā.

6. Izbaudi pozitīvos brīžus

Diezgan bieži mūsu negatīvā domāšana balstās uz nespēju izbaudīt pozitīvos mirkļus, kas notiek mūsu dzīvē.

Kā to izdarīt? Novērtē savus sasniegumus, uzslavē sevi par tiem. Mācies izbaudīt šo brīdi. Var palīdzēt meditācija.

7. Esi pateicīgs

Mēs viegli iegrimstam pārdomās par nepatīkamajiem mirkļiem, kādi dienas laikā piedzīvoti, un neiedomājamies, ka pozitīvajiem brīžiem arī bija sava vieta. Dzīvē vienmēr ir kaut kas pozitīvs, problēma ir tā, ka dažreiz ļoti grūti to saskatīt. Esi pateicīgs par to labo, kas katru dienu ar tevi notiek. Tā būs vieglāk pārtraukt redzēt savu dzīvi tikai negatīvā gaismā.

Kā to izdarīt? Izveido dienasgrāmatu, kurā katras dienas beigās pieraksti visus tos pozitīvie mirkļus, kas ar tevi notika un par kuriem esi pateicīgs sev un šai dienai.

8. Pārāk daudz nežēlojies

Dažkārt ir derīgi pažēloties par savām nelaimēm, jo ​​kādā brīdī tas palīdz nolaist tvaiku. Tomēr, ja sūdzamies pastāvīgi, mēs atkal koncentrējamies uz negatīvu domāšanu. Turklāt neko nedarām, lai izlabotu situāciju, kas mums nedod miera.

Kā to izdarīt? Ikreiz, kad rodas nepatīkama situācija un gribas pažēloties, vispirms padomā: “Vai ar to var kaut kā tikt galā? Vai ir risinājums šai problēmai?” Ja risinājums ir, netērē laiku žēlojoties un meklē risinājumu. Ja problēma nav atrisināma, mēģini aplūkot situāciju no labākās puses. Pieņem to. Neviena situācija, pozitīva vai negatīva, neilgst mūžīgi. Tās ir kā mākoņi, kas nāk un iet.

9. Nevispārini negatīvo pieredzi

Tu esi viens no tiem, kas saka: “Tā vienmēr ar mani notiek”, “kāds gan esmu neveiksminieks”? Vispārinot negatīvo, kas notiek ar tevi, tu ne tikai jūties sliktāk, bet arī situācijas redzējums ir pavisam tālu no patiesības.

Kā to izdarīt? Kad domā vai saki “viss sliktais notiek tieši ar mani”, apstājies uz brīdi un padomā. Vai tiešām tā ir? Izveido sarakstu ar labajām lietām, kas dzīvē notikušas. Pateicoties tam redzēsi, ka tas tā nav un tavā dzīvē notiek ne tikai sliktas lietas. Protams, negatīvā pieredze ir neizbēgama, un neveiksmes atgadās. Bet mēs piedzīvojam brīnišķīgus mirkļus, kuriem dažkārt netiek pievērsta pienācīga uzmanība.

10. Iemācies novērst domas

Dažreiz labi saprotam, ka piemeklējusī negatīvā doma tāds nieks vien ir un tai vispār nav nekāda reāla pamata. Bet, neskatoties uz to, mums neizdodas no tās atbrīvoties. Šādos gadījumos vislabāk ir novērst uzmanību, domāt par kaut ko citu, līdz šī doma pazūd.

Kā to izdarīt? Varam izmantot domāšanas apstādināšanas paņēmienu. Kad nevēlamā doma ienāk prātā, domās iesaucies “pietiek, pietiek”, un, ja situācija to pieļauj, uzsit pa galdu. Vari izmēģināt jebkādu paņēmienu, kas palīdzēs pārraut domāšanas ķēdi. Var mēģināt domāt par kaut ko citu, patīkamu, piemēram, par nedēļas nogales plāniem.

11. Pārliecinies, ka negatīvās domas neizraisa depresija

Dažreiz negatīvā domāšana nav tikai slikts garastāvoklis vai nelāgs ieradums. Iespējams, ka tā saistīta ar daudz nopietnāku traucējumu – depresiju.

Ja ir aizdomas par depresiju, jākonsultējas ar speciālistu, jo tikai viņš var noteikt pareizu diagnozi un kliedēt šaubas.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Zaļā tēja – mūsdienu jaunības eliksīrs?
Bieži moka aizcietējumi. Ko šādā gadījumā iesaka uztura speciālisti? 7
Plaušu veselības rādītāji. Kad klepus kļūst bīstams? 2
Neviens vakcinācijas apstrīdētājs tiesā nav uzvarējis 131
VIDEO. “Vai ar viņu viss ir labi? Putina dīvainā uzvedība atkal piesaista uzmanību
“Sekas var būt nepatīkamas.” Politiķis par risku, ka Krievijā pie varas var nonākt daudz radikālāki spēki
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
Vai mežā kritušu koku drīkst sazāģēt un vest to mājās, lai izmantotu malkai? 104
Pilnībā mainījis savu dzīvi! Ar ko tagad nodarbojas kādreiz TV skatītāju iemīļotais Valters Krauze? 19
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Par zināšanās balstītu drosmi un klientam palīdzīgiem niekiem farmaceita arsenālā 1
Mēness aptieka: ceturtajai daļai Latvijas iedzīvotāju rudens saistās ar slimošanas laika sākumu 8
„Mēness aptieka” desmito reizi atzīta par mīlētāko zīmolu farmācijas nozarē 6
Fermentēto produktu vērtība un nozīme imunitātei un zarnu mikroflorai 2
Nepareizs leņķis vai pārāk īss tīrīšanas laiks? Kādas ir 10 biežākās kļūdas, tīrot zobus 7
„Veselības centru apvienība”: Sabiedrības attieksme pret savu veselību un vakcinācijas nepieciešamību mainās 15
Uzsāk Baltijā lielāko veselības aprūpes lojalitātes programmu 6
“Ar rūpēm par cilvēkiem” – Ķekavas Mēness aptiekas vadītājas Jolantas Bernupes dzīves formula 2
Paliek mazliet vēsi? Iedzer karstu tēju!
Uz skolu – ar zināšanām par higiēnu 7
Samazināt kolagēna ražošanu var arī stress 1
Ārste no Ukrainas ārstē neauglību Latvijā 17
Liela nozīme ir arī vecāku piemēram jeb Padomi pēc garajām brīvdienām 1
Līdztekus slāpju sajūtai ir vairāk nekā 10 norādes, lai padzertos 3
„Mēness aptieka”: No veselības viedokļa pārāk maz – tikai 18% vasarā pilnībā izmantojuši ikgadējo atvaļinājumu 6
No 20 001 “Centrālās laboratorijas” augustā testēta PĶR Covid-19 analīžu parauga 5628 bijuši pozitīvi 7
“Mēness aptieka”: Pēc darba vasarā kāds jaunietis noteikti izvēlēsies kļūt par farmaceitu! 3
Ar sirsnīgu smaidu mūsdienīgā aptiekā 1
Orientieri veselībai ar atgādinājumu – nekad neaizmirsti padzerties!
„Mēness aptiekās” pēc studijām šogad darbu sākuši gandrīz 40 jaunie farmaceiti un farmaceita asistenti
„Centrālā laboratorija”: Laboratoriski pozitīvi vīrushepatīta C antivielu rezultāti ir konstatēti salīdzinoši bieži
Ne kājas, bet bluķi – ko darīt? 3
„Mēness aptieka”: Gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju gatavo veselīgu pārtikas produktu krājumus ziemai
„Veselības centru apvienība” atver magnētiskās rezonanses kabinetu tirdzniecības centrā „Sāga” 3
Ar doktorātu – tuvāk iedzīvotājiem ārpus Rīgas
Vai zemenes tiešām var saēsties visam gadam?
Trīs īpašie acu veselības riski vasarā
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
FOTO. Tas ir pirmais šāda veida pakalpojums Latvijā! Iļģuciemā izveidota īpaša sporta zāle bērniem 7
Kāpēc Latvijā mūža ilgums viens no zemākajiem Eiropā? 203
Vai žultsakmeņi obligāti jāizoperē arī tad, ja cilvēks pats tos nejūt? 6
Pleca locītava kļuvusi sāpīga: ārsti iesaka neciest sāpes ilgāk par trim nedēļām 13
Olnīcu policistoze: kas tā ir par slimību un kā to ārstē? 8
Eksperti: smēķēšanas mazināšanas politikā izmaiņas ir nepieciešamas un tās ir neizbēgamas 28
“Izmisuma vadīti krievi varētu šķērsot arī “zaļo” robežu.” Iekšlietu ministrs par Krievijas “mobilizācijas bēgļiem”
“Sekas var būt nepatīkamas.” Politiķis par risku, ka Krievijā pie varas var nonākt daudz radikālāki spēki
Pirmdien Latvijā demonstrēs augstas mobilitātes raķešu artilērijas sistēmas HIMARS
VIDEO. “Vai ar viņu viss ir labi? Putina dīvainā uzvedība atkal piesaista uzmanību
Vēl gaidāma atvasara? Vai tomēr pirmais sniegs? Izskan pirmās prognozes par laikapstākļiem oktobrī 4
Slepenas pazemes pilis ar mākslīgiem dārziem un peldbaseiniem, pārtikas krājumi pieciem gadiem – miljardieri gatavojas apokalipsei
Ukrainā diennakts laikā iznīcināti 400 iebrucēji
VIDEO. “Zilīšu bataljonam” pirmie zaudējumi. Pa ceļam uz fronti pārdzērušies krievi sakaujas savā starpā
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Olafs Zvejnieks: Četri soļi atkarības pārvarēšanai
13:26
Zeiļa: Ja no darba tirgus izkritušos cilvēkus ar invaliditāti izdotos integrēt atpakaļ darba tirgū, tas dotu vairākus desmitus tūkstošu jaunu darbinieku
12:30
“Izmisuma vadīti krievi varētu šķērsot arī “zaļo” robežu.” Iekšlietu ministrs par Krievijas “mobilizācijas bēgļiem”
12:12