
Zinātniskais pamatojums: Ko saka pētījumi? 0
Emociju loma finanšu lēmumos ir plaši pētīta. Uzvedības ekonomists Ričards Talers (2017. gada Nobela prēmijas laureāts) ir uzsvēris, ka cilvēki bieži rīkojas “ierobežoti racionāli”, ļaujot emocijām vadīt lēmumus. Turklāt neirozinātnes pētījumi apliecina, ka tērēšana aktivizē smadzeņu atlīdzības sistēmu, kas var radīt atkarībai līdzīgu uzvedību.
Savukārt afektīvās marķēšanas efektivitāti apstiprina vairāki pētījumi, kas parāda, ka emociju verbalizēšana uzlabo lēmumu pieņemšanu stresa situācijās.
Reālās dzīves piemērs
Iedomājies Lauru, 30 gadus vecu biroja darbinieci, kura katru nedēļu tiešsaistē iegādājas apģērbu, lai “uzlabotu garastāvokli” pēc garām darba dienām. Viņa pamana, ka šie pirkumi rada īslaicīgu prieku, bet ilgtermiņā palielina stresu, jo bankas konts sarūk.
Sākot praktizēt emociju nosaukšanu, Laura saprot, ka viņas vēlme iepirkties rodas no noguruma un vientulības. Viņa sāk aizstāt iepirkšanos ar vakara pastaigām un sarunām ar draugiem, kas ne tikai ietaupa naudu, bet arī uzlabo viņas labsajūtu.