Foto – .pexels.com

Lai sēdēšana nenogalina! Sēžot 6 stundas ik dienu, sarūk pat kaulu masa 0

Dodoties uz interviju ar tramvaju, tā vietā, lai apsēstos, izvēlējos pastāvēt. Lai gan ilgstoša stāvēšana kājās arī nav vēlama, tas tomēr bija pareizs lēmums, ņemot vērā, ka iepriekš kādu laiku jau biju sēdējusi. Fizioterapeite Indra Nadziņa norāda – nevajadzētu ilgstoši atrasties vienā stāvoklī, tas jāmaina!

VIDEO. Sāk palikt nopietni! Milovs draud Latvijas politiķiem sakarā ar “Doždj” slēgšanu: “Ja jūs paši to nesaprotat, biedri jums paskaidros” 224
“Tas patiesībā ir mans trumpis.” Saeimas deputāts pastāsta, kāpēc savulaik nonācis cietumā
Kāpēc par naudu pie ārsta var tikt uzreiz, bet “valsts rindā” bieži jāgaida mēnešiem? Skaidro Pavļuts 136
Lasīt citas ziņas

 

Baisā statistika

CITI ŠOBRĪD LASA

Par mazkustīga dzīvesveida kaitīgo ietekmi uz veselību runā bieži. Bet kādas īsti ir sekas? Ilgstošu sēdēšanu saista ar dažādām nopietnām kaitēm: garīgās veselības problēmām, aptaukošanos, augstu asinsspiedienu, cukura diabētu, plaušu, sirds slimībām, kā arī vēzi. Cilvēka ķermenis ar savu unikālo elastīgo saišu un muskuļu sistēmu ir radīts, lai kustētos, pretējā gadījumā jau pēc pusstundu ilgas sēdēšanas vielmaiņas ātrums sarūk par 90 procentiem.

Ilgstošas sēdēšanas rezultātā mazinās plaušu tilpums, elpošana kļūst seklāka, kas apgrūtina skābekļa piegādi asinīm, plaušām un citiem svarīgiem orgāniem. Parasti sēžam, lai darbinātu smadzenes, tomēr skābekļa trūkuma dēļ notiek pretējais.

Zinātnieki apgalvo, ka 9% jeb piecu miljonu cilvēku agrīnas nāves cēlonis ir mazkustība. Britu medicīnas žurnālā teikts – katra stunda, ko pavada, sēžot pie televizora, atņem aptuveni 20 minūtes mūža. Salīdzinoši – katra izsmēķētā cigarete atņem 11 minūtes.

Pēc triju stundu sēdēšanas pasliktinās asinsrite, kas rosina trombu veidošanos. Pēc diennakts sēdēšanas insulīns par 40% mazina spēju pārstrādāt glikozi, kas palielina II tipa cukura diabēta risku. Pētījumos noskaidrots – lai normalizētu cukura un insulīna līmeni, efektīvāk ir staigāt divas minūtes ik pēc pusstundas nekā kustēties pusstundu pēc vairāku stundu sēdēšanas. Divas nedēļas, sēžot sešas stundas dienā, pieaug aptaukošanās risks, jo sarūk to enzīmu skaits, kas sašķeļ taukus. Turklāt sēdēšana parasti iet roku rokā ar našķēšanos. Sarūk arī muskuļu masa. Šo procesu nevar novērst, pat ja vingro trīs vai pat piecas reizes nedēļā, jo kustību ilgums salīdzinājumā ar mazkustību ir zemāks. Vienas stundas skrējiens neatsver astoņu stundu sēdēšanu.

Ja sēž 6 stundas dienā visu gadu, tad par 1% var sarukt kaulu masa. Pēc 10–20 gadiem šis dzīvesveids atņems vairākus gadus mūža.

 

Pozas maiņa ik pēc pusstundas

Fizioterapeite Indra Nadziņa neiesaka ilgstoši ieņemt kādu pozīciju, bet mainīt sēdēšanu ar stāvēšanu un kustību. Pēc 15–30 minūšu sēdēšanas ir jāpieceļas un jāpastaigā, rekomendē speciāliste. “Kad to stāstu biroju darbiniekiem, parasti ir pretreakcija, jo darba vidē ir jāstrādā, nevis jāpastaigājas. Tomēr pastaigai būtu jāvelta vismaz 5–7 minūtes ik pēc pusstundas.”

Biroju darbinieki, šoferi un citu profesiju pārstāvji, kuri ikdienu pavada statiskā pozā, ir visvairāk pakļauti ar sēdēšanu saistītajām veselības problēmām. Ilgstoši sēžot, tiek nospiesta kāju aizmugure, sēžas nervs, traucēta apasiņošana un limfas attece. Ķermenis parasti nespēj noturēt sevi pareizā pozīcijā, muskuļi pēc laika nogurst, kakls un pleci sagumst uz priekšu, rodas pārslodze kaklam un krūšu muskuļiem. Rodas sāpes gan muguras, gan plecu joslā, tiek saspiesti iekšējie orgāni, kas savukārt traucē to pilnvērtīgai funkcionēšanai. “Biroju darbiniekiem parasti var novērot uz priekšu virzītu plecu daļu un apaļu muguru. Otrs variants – vēders ir izgāzts, un ir spriedze muguras jostas daļā,” atklāj fizioterapeite. Daudzas sievietes sūdzas par celulītu, kas arī lielākoties ir sēdēšanas nopelns.

“Daudzi sēž sakrustotām kājām. Tas arī nav vēlams, jo veicina iegurņa asimetriju, kā arī nospiež asinsvadus. Būtu jāsēž tā, lai krēsla mala nespiestu augšstilbu aizmuguri. Sēžai un mugurai būtu jāpiegulst krēsla atzveltnei. Ja krēsls nav ērts, par to jāinformē priekšnieks un jālūdz to nomainīt.”

Internetā reklamē īpašus jātnieku krēslus, kas piemēroti pareizam sēžas muskuļu atbalstam. Speciāliste gan norāda, ka ne vienmēr šāds krēsls ir vajadzīgs. “Ja krēslam nav atzveltnes, tad vāju muguras un vēderpreses muskuļu gadījumā mugura sagumst. Piespiedu kārtā sēdēt taisnu muguru arī nav vēlams, jo tas veicina saspringumu. Tāpēc nepieciešama atzveltne un ērta pozīcija.”

 

Ko varam darīt?

Darbu var veikt arī stāvus, ja tam atbilstīgi pielāgota darba vide. Stāvot nedrīkst izgāzt vēderu, sagāzties uz sāniem vai atbalstīties ar vienu roku vai elkoni pret virsmu. Jāatceras, ka arī ilgstoša stāvēšana nav ieteicama, jo tā ir pastiprināta slodze ceļiem, iegurnim un muguras lejasdaļai.

Strādājot pie vairākiem datorekrāniem, ķermenis jānovieto iepretī tam ekrānam, kurā skatās. Ja galvu ilgstoši tur pagrieztu uz kādu no pusēm, tas rada disbalansu un sāpes, teic fizioterapeite.

Ļoti bieži aizmirst, ka, strādājot pie datora, nogurst acis. Acu un arī kakla daļas saspringums parasti saistāms ar galvassāpēm.

Tipiska biroja darbinieka problēma ir karpālā kanāla sindroms. Kad ilgstoši darbojas ar datora peli, plaukstas locītavas nervs tiek nospiests, un rodas tirpoņas sajūta, sāpes ne tikai plaukstā, bet arī elkonī un plecā. Tad var palīdzēt stiepšanās vingrinājumi, masāža, teipošana.

Aizvien biežāk runā par holistiku, kas ir fiziskā un garīgā ķermeņa vienotība. Ja darbā ir negatīva gaisotne, ķermenis saspringst. Atslābināties labi palīdz diafragmālā elpošana, kā arī domāšanas un dzīves uztveres maiņa. Telpa ir jāvēdina, jo skābekļa trūkuma gadījumā var sāpēt galva. Jāatceras par pietiekamu šķidruma uzņemšanu. Jārūpējas par saviem kolēģiem un darbiniekiem!

Nevajadzētu pēc darba uzreiz iekāpt mašīnā un pēc tam turpināt sēdēt mājās. Muskuļiem nepieciešama skābekļa apmaiņa. Ja ikdienā trūkst fizisko aktivitāšu, pirmais pareizais lēmums būtu apģērbties un iziet stundu ilgā pastaigā. Ikdienā var veikt vienkāršas aktivitātes, kas sagādā prieku, piemēram, mājas uzkopšana, dejošana, dārzkopība.

Vingrošana 3–5 reizes nedēļā neatspēko pie datora pavadītās ilgās stundas. Daudzkārt efektīvāk ir ik pēc pusstundas izkustēties dažas minūtes nekā vienu stundu vakarā. Regulāri muskuļus stiprinoši treniņi vajadzīgi ikvienam, un regulāra izkustēšanās dienas laikā tāpat.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Apmaksās piederīgā uzturēšanos slimnīcā pie tāda pacienta, kuram vajadzīga īpaša kopšana
Veselības pārbaudes ikvienam vīrietim. Prostatas vēzis – Latvijā otrais biežākais vīriešiem
FOTO. “Sākumā neticēju meitas diagnozei…” Trīs gadus vecajai tukumniecei Patrīcijai steidzami nepieciešama mūsu palīdzība 23
Pret novecošanos un daudzām slimībām: melnais plūškoks – neticami iedarbīgs ārstniecības līdzeklis 12
VIDEO. Sāk palikt nopietni! Milovs draud Latvijas politiķiem sakarā ar “Doždj” slēgšanu: “Ja jūs paši to nesaprotat, biedri jums paskaidros” 224
“Tas patiesībā ir mans trumpis.” Saeimas deputāts pastāsta, kāpēc savulaik nonācis cietumā
Kāpēc par naudu pie ārsta var tikt uzreiz, bet “valsts rindā” bieži jāgaida mēnešiem? Skaidro Pavļuts 136
Tu panāksi veiksmi lēnītēm – soli pa solim! Horoskopi 8.decembrim
“Es ļoti ceru, ka šie abi ministri būs jaunajā valdībā!” Levits nosauc, kurus no kandidātiem uzskata par izciliem 77
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
„Mēness aptieka”: sievietes sejas un ķermeņa kopšanas līdzekļus izvēlas aptiekās un specializētos veikalos, bet vīriešiem iecienītāki lielveikali
Ķengaragā notiks bezmaksas mērījumi sirds veselības profilaksei 1
“Veselības centru apvienība” izstādē “Medbaltica 2022” piedāvā inovatīvas diagnostikas un ārstēšanas iespējas 3
Elastīgas no silikona izgatavotas menstruālās piltuves. Kāpēc tās kļuvušas tik pieprasītas? 12
A un B plāns uzturvielu un vitamīnu nodrošināšanai
7 ieteikumi līdzsvara treniņam un kritienu profilaksei ziemā 2
Četras veselīgas apņemšanās adventes laikam 15
Mēness aptieka: Katram piektajam pēc glikozes līmeņa kontroles iesaka apmeklēt ārstu 1
Aicina noteikt glikozes līmeni asinīs un uzzināt, kā mazināt diabēta risku 1
Gaļa, augļi, dārzeņi ir visbiežāk sastopami Latvijas iedzīvotāju ēdienkartē
“Veselības centru apvienības” speciālistu ieguldījums novērtēts ar Veselības ministrijas atzinību 8
Izcilība „Mēness aptiekas” farmaceitu darbā novērtēta ar Veselības ministrijas pateicību
Kad galvassāpes ir diabēta dēļ jeb septiņi jautājumi par cukura diabētu 3
Par līdzekļiem pret klepu, rudens vīrusiem un profilaksi 1
Liekais svars iedzīvotāju priekšstatos ir galvenais cukura diabēta rašanās iemesls 1
Aizvien pierādās probiotiku labvēlīgā ietekme uz veselību 5
Seši padomi, kas palīdzētu izgulēties 2
VCA Magnētiskās rezonanses kabinetā TC „Sāga” un tam tuvējā „Mēness aptiekā” notiks mērījumi sirds veselības profilaksei 1
Mēness aptieka: tikai piektā daļa Latvijas iedzīvotāju gatavojas vakcinēties pret Covid-19 – uz pusi mazāk pret gripu 50
Jeļena Bebre: „No aptiekas apmeklētājiem mācos dzīvesprieku” 7
Rīgā Pļavnieku apkaimē būs pieejami mērījumi sirds veselības profilaksei 9
„Mēness aptieku” funkcionalitātes pilnveidē šogad investēts aptuveni miljons eiro
Daugavpilī būs pieejami mērījumi sirds veselības profilaksei 2
Iesnu laiks! Kā pareizi lietot līdzekļus degunam 1
VCA un „Mēness aptiekā” notiks mērījumi sirds veselības profilaksei 2
Kas var paaugstināt asinsspiedienu? 4
Par zināšanās balstītu drosmi un klientam palīdzīgiem niekiem farmaceita arsenālā 1
Mēness aptieka: ceturtajai daļai Latvijas iedzīvotāju rudens saistās ar slimošanas laika sākumu 8
„Mēness aptieka” desmito reizi atzīta par mīlētāko zīmolu farmācijas nozarē 6
Fermentēto produktu vērtība un nozīme imunitātei un zarnu mikroflorai 2
Saldā našķa valdzinājums! Diētas ārste atklāj, kāpēc šokolāde sev nav jāaizliedz
Septiņas vērtīgas un spēcinošas tējas pret saaukstēšanos un klepu 14
Kā atšķirt nepanesību, nepatiku vai pārliecību? 5
ASV lūdz izsludināt ārkārtas stāvokli RSV vīrusa dēļ. Arī Latvijā būtiski pieaug infekcijas izplatība
Sirds mazspēja attīstās arī gados jauniem cilvēkiem. Kad nekavējoties jāmeklē ārsta palīdzība? 46
Ilze Aizsilniece: Vairāk nekā 10% Latvijas iedzīvotāju ir ļoti nopietnas veselības problēmas 38
Krievija bija plānojusi anektēt visu Ukrainu līdz šā gada augustam
Vācijā plānots militārs valsts apvērsums. Aizturēti 25 sazvērestības ideoloģiju vadīti cilvēki 2
Saistībā ar draudiem valsts drošībai pārtrauc “TV Rain” apraidi Latvijas teritorijā
Snigšana ceturtdien Latvijā nerimsies – tikai pieaugs! Braukšana apgrūtināta
FOTO. Smalkās vakariņās Megana Mārkla žilbina ar juteklisku vakarkleitu un princeses Diānas gredzenu pirkstā
VIDEO. “Stress atkal ir mans sabiedrotais…”: TV personība Baiba Sipeniece-Gavare pastāsta, kāpēc decembris rada satraukumu
Covid-19 viltus vakcinācijas afērā iesaistītie nonāk tiesas zālē – pašmāju reperis un iesaistīts arī dziedošais policists
Ar reklāmām Krievija aicina aizstāvēt tēvzemi – apelē pie vīrišķības un sola labu algu
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Krievija bija plānojusi anektēt visu Ukrainu līdz šā gada augustam
07:39
Saistībā ar draudiem valsts drošībai pārtrauc “TV Rain” apraidi Latvijas teritorijā
07:31
Snigšana ceturtdien Latvijā nerimsies – tikai pieaugs! Braukšana apgrūtināta
07:28