Veselam
Neticami stāsti

Kāpēc agrāk ārstam maksāja par veseliem pacientiem. Ājūrvēdas ieteikumi veselībai Jaunajā gadā0

Foto – Shutterstock.com

Kāpēc slimojam

Foto – Shutterstock.com

Vēdiskā astroloģe un ājurvēdas speciāliste Inga Ruņģe atgādina – lai mēs būtu veseli, ir jādzīvo saskaņā ar savu pirmatnējo dabu (Prakriti). Kāda ir mūsu daba? Ikvienā no mums mīt trīs došas jeb konstitūcijas (dzīvības spēks) – Vata, Pitta un Kapha, kuras nemitīgi mijiedarbojas un atbild par mūsu ķermeņa, prāta un apziņas stāvokli. Harmonizējot savas došas (no kurām viena ir dominējošā), mēs varam izvairīties un atbrīvoties no nevajadzīgām veselības problēmām.

Autore: Dagnija Millere-Balandīna

Iemesli, kāpēc slimojam. Vēdās tiek norādīts, ka slimību iemesli ir trīs:

  • Karma; no sanskrita tulkojot – darbība, tātad rīcības sekas. Dažas slimības cilvēks „manto”, pateicoties savai iepriekšējai karmai.
  • Prāta stāvoklis, kurš atrodas vai nu Sattvas (gaisma, skaidrība un harmonija), Radžas (kaisles un nemiera enerģija), vai arī Tamass (tumsonība un smagnējums) gūnā (gūna ir enerģija). Atbrīvojoties no Radžas un Tamass gūnām (piemēram, ar jogas palīdzību), mūsu prāts var tuvoties tīras Sattvas enerģijai. Bieži vien cilvēkā dominē vairākas enerģijas, raksturojumi jeb noskaņas.
  • Došas. Slimības rodas, ja ir zudis to līdzsvars. Vata (gaiss + ēteris) pārvalda visa veida kustību un nervu sistēmu. Pitta (uguns + ūdens) valda pār gremošanas procesiem, vielmaiņu un ķermeņa temperatūru, kā arī informācijas apmaiņu. Toties Kapha (ūdens + zeme) pārvalda kaulu sistēmu un visa veida ķermeņa audu struktūru. Tā ir enerģija, kas satur mūsu organismu kopumā.

Kad veselība jau cietusi

Ājurvēda aptver visas medicīnas nozares – no pediatrijas līdz geriatrijai, no ārstniecības augu izmantošanas līdz ķirurģijai, stāsta ājurvēdas speciāliste Inga Ruņģe. Šī mācība par dzīvi nevis vienkārši cīnās ar slimībām, bet māca cilvēkam būt veselam. Interesanti, ka agrākos laikos ārstam tika maksāts atalgojums par katru ģimenes locekli, kurš ir vesels – līdzko pacients saslima, samaksa tika pārtraukta. Tādēļ ārsts bija ieinteresēts, lai viņa pacienti būtu veseli, attiecīgi sekoja līdzi, lai viņi ievērotu visus viņa dotos uzdevumus un norādījumus. Ārsta uzdevums bija palīdzēt veselam cilvēkam uzturēt veselību, bet sasirgušam – atgriezties pie veselības. Senos laikos uzskatīja – ja cilvēks ir vesels, tad viņš ir harmonijā gan ar sevi, gan Visumu. Kā zināt, ka līdzsvars jau zudis?

Ieteikumi jaunajā gadā, lai dzīvotu veselībā

Ingas Ruņģes personīgā arhīva foto

Šis gads ir nozīmīgs ar to, ka pastiprināti jāveltī uzmanība savai veselībai. Tāpēc Inga Ruņģe aicina, sākot no janvāra beigām, harmonizēt savas došas.
Vatām vairāk jācenšas gulēt, tas ir – doties pie miera līdz 22:00, lai nomierinātu savu nervu sistēmu. Pirms gulētiešanas ieteicams izpildīt jogas vingrinājumu kompleksu Chandra Namsakar (Mēness sveiciens) un iet vannā, izmantojot lavandas vai bazilika ēterisko eļļu. Pēc vannas procedūras vēlams iemasēt ķermeni ar eļļu. Vatām der sezama, kviešu asnu, avokado vai aprikožu kauliņi eļļa. Ikdienā, lai darbi ritētu raiti, var izmantot citrona, apelsīna un neroli ēteriskās eļļas. Vismaz vienu reizi nedēļā vajadzētu sevi palutināt ar vispārējo ķermeņa masāžu. Jāseko līdzi uzturam, lai tas būtu vitamīniem un augu taukiem bagāts. Ēdienā vajadzētu sabalansēt visas sešas garšas (rūgts, sīvs, skābs, ass, salds, sāļš). Aizraušanās ar diētām Vatām ir kaitīga veselībai. Katru rītu nepieciešams veikt elpošanas tehnikas Pranajama vai nodarboties ar meditāciju, kā arī izpildīt jogas vingrinājumus (Surya Namaskar).

Pittām vēlamais vakara rituāls ir līdzīgs kā Vatas došas pārstāvjiem. Ēteriskās eļļas, ko var izmantot vannas procedūrām – lavanda, roze, jasmīns, piparmētra, sandals. Bāzes eļļas – olīveļļa, kokoseļļa, ghī sviests. Jākontrolē, lai asā garša uzturā (no sešām garšām) nebūtu dominējošā. Vismaz vienu reizi nedēļā vajadzētu ieturēt gavēni. Fiziskās aktivitātes Pittām ir ļoti būtiskas – lai spētu pareizi transformēt savu lielo enerģijas plūsmu.

Saistītie raksti

Lai līdzsvarotu Kaphu, nebūtu ieteicams pārlieku aizrauties ar lielo gulēšanu. Līdz 22:00 vēlams aizmigt, lai vismaz 05:00 no rīta varētu mosties un paspēt paveikt visus fiziskos un elpošanas vingrinājumus. Ēst reti un mazās porcijās. Starp citu, Kaphas konstitūcijas tipam ļoti labi ieteicama svaigēšana, kā arī biežāk var veikt atslodzes dienas (salīdzinoši ar Vatas un Pittas pārstāvjiem). No ēteriskajām eļļām var izmantot kiparisu, ciedru, rozmarīnu, eikaliptu, apelsīnu. Viena no labākajām bāzes eļļām, ko var izmantot masāžu laikā – kukurūzas eļļa. Toties vasaras laikā ieteicams izmantot kokoseļļu.

No ājurvēdas preparātiem, ko ikdienā var lietot jebkuras konstitūcijas pārstāvis, Inga Ruņģe iesaka – Triphala. To lietojot, ne tikai harmonizējas visas trīs došas, bet arī attīrās resnā un tievā zarna, aizkuņģa dziedzeris un liesa, kā arī žultspūslis un akna. Pirms lietot šo ajūrvēdas līdzekli, būtu nepieciešams veikt ārsta izmeklējumu, jo – ja pacients ir iedzīvojies kuņģa čūlā, ir kāda alerģija vai ticis pie urīnceļu iekaisuma, tad šo ārstniecības zāli nebūtu ieteicams lietot bez ārsta uzraudzības. Kategoriski aizliegts lietot grūtniecēm un barojošām mammām. Ja neesiet šo cilvēku lokā, tad triphalu var lietot 2 reizes dienā pa vienai tabletei.

Mīliet, sargājiet un lutiniet sevi!

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Lasītākie

IK
Ilze Kalve
Pasaulē
“Ir jābūt gataviem arī mazāk labvēlīgai situācijas attīstībai.” Vēstniece nosauc visbūtiskāko šībrīža aicinājumu Latvijas pilsoņiem, kuri dzīvo Lielbritānijā
4 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Latvijā
Kāpēc Kurzeme nesākas Bolderājā. Kur beidzas vēsturiskā Vidzeme un sākas Latgale? Intervija ar Jāni Turlaju
Intervija 3 stundas
LE
LETA
Dabā
Nākamnedēļ laikapstākļi mainīsies. Vai karstums vēl atgriezīsies? Sinoptiķu prognoze
3 stundas
LE
LETA
Pasaulē
Vēlēšanu kaislības Baltkrievijā: aizturēti septiņi Lukašenko galvenās sācenses Tihanovskas štāba pārstāvji
1 stunda
AK
Aiva Kalve
Praktiski
Dārza karalienes, meža princeses avenes: 6 idejas, ko no tām pagatavot!
1 stunda