Foto – Shutterstock.com

Starp visām meditācijām atrast savējo. Zināmais un nezināmais par meditāciju 0

Kā par glābiņu no mūsdienu spraigā dzīvesritma aizvien biežāk gadās dzirdēt par meditāciju, kas palīdz sakārtot domas, novērst trauksmi, ļauties dzīves ritējumam. Dažkārt cilvēks nemaz nesaprot, kas īsti ir meditācija, kā to veikt un vai tas vispār vajadzīgs. Lūk, izklāsts iesācējiem.

“Bērnu un sieviešu apavi, maciņš ar bērna brošiņu, matu ķemmes un kauli, kauli, kauli”: Baldones mežā atrasti zvērīgi nogalinātie ebreji
Sinoptiķi nāk klajā ar prognozēm nākošajai nedēļai – vai vasara tiešām beigusies?
Krievijas pilsētā Belgorodā nogranduši spēcīgi sprādzieni – sagruvušas ēkas un vairāki bojā gājušie
Lasīt citas ziņas

“Meditācija ir koncentrēšanās, uzmanības prakse. Ir garīgo prakšu virzieni, kas akcentē, iesaka vienu meditācijas veidu. Pati jau 16 gadus eju pie vairākiem pasniedzējiem, praktizēju meditāciju un esmu novērojusi, ka meditācijas prakšu veidi ir ļoti dažādi,” stāsta meditācijas pasniedzēja Ilze Pavasare. “Arī iesācējiem rekomendēju izmēģināt vairākus meditācijas veidus, jo tie piemēroti dažādām vajadzībām. Kādreiz nepieciešams uzmundrinājums, citreiz vajag nomierināties, citreiz gribas atslēgties un sevi sakārtot. Apgūstot vairākas meditācijas metodes, konkrētā dzīves posmā varēs ātri piemeklēt tam brīdim vajadzīgo. Meditāciju iesaku nevis kā dzīves mērķi, bet kā instrumentu, ar kuru uzlabot savu dzīves fonu.”

Meditējam nezinot

CITI ŠOBRĪD LASA

Ilze Pavasare norāda, ka meditēt nenozīmē sēdēt sakrustotām kājām un aizvērtām acīm. Tā sastopama arī ikdienišķās situācijās, strādājot, nodarbojoties ar savu hobiju vai citā nodarbē, kam var pievienot uzmanību, apzinātību. “Mēdz teikt, ka latvietim meditācija nemaz nav vajadzīga, jo dziesma un deja iedarbojas līdzīgi. Jebkura darbība, kurā cilvēks seko sev līdzi, ieklausās sevī, ir uzmanīgs pret sevi, uzskatāma par meditāciju,” ir pārliecināta speciāliste.

Klusumā vieglāk, bet ne labāk

“Protams, visvieglāk šādu stāvokli sasniegt, esot vienatnē, klusumā. Tomēr nav noteikts regulējums, kā pareizi meditēt. Ir četras klasiskās meditāciju pozas: guļošā, sēdošā, stāvošā un staigājošā,” apraksta Ilze Pavasare.

“Miera stāvoklī, iespējams, ir visvieglāk koncentrēties uz savu meditatīvo noskaņu. Ja kaut ko darām, tad uzmanību var viegli novērst, bet tas nenozīmē, ka meditācija nav iespējama. Meditatīvs noskaņojums pārveido, uzlabo, padara elastīgākas neironu centru funkcijas. Ja ķermenis pieradis meditēt klusumā un mierā, vēlāk būs grūti nodoties meditācijai nemierīgākā vidē. Ja sākotnēji apgūstam meditāciju, esot aktīvās ķermeņa un prāta formās, tad vieglāk meditāciju izmantot kā instrumentu savā ikdienā. Meditatīvi varam būt arī mundrā, možā, emocionāli piesātinātā noskaņojumā, ne tikai esot atslābumā.”

Ar ko meditācija atšķiras

“Hipnozes laikā cilvēks nav apzināts, ar viņu var manipulēt. Skaitīt atpakaļ ciparus no 10 līdz 1 ir nomierinošais meditācijas veids, kas mazliet līdzinās pašhipnozei, tomēr atšķirība ir tā, ka cilvēks to dara apzināti,” paskaidro meditācijas skolotāja.

“Domāt arī cilvēks var gan apzināti, gan neapzināti. Vai es ļaujos savām domām un tajās iesaistos? Piemēram, man ar kādu cilvēku bijis dialogs. Apzinātība liek izvērtēt, kā jūtos domās par šo dialogu, ko ar šo domu pēc tam iesākšu. Cik laika man aizņem domas par šo konkrēto gadījumu.”

Kontrole pār sevi

“Ja uzmanību koncentrē uz konkrētu domu, ir apzināts, sajūt sevi, tā ir iespēja sevi kontrolēt, kas nenozīmē sevi apstādināt, ierobežot ķermeni, bet gan kontrole notiek kā sevis vērojums. Tā ir spēja izlemt, cik tālu iesaistīties kādā situācijā,” vērtē speciāliste.

“Meditācija var darboties kā nepārtraukts atgādinājums, sevis atsaukšana atpakaļ. Pēc īsas iesaistīšanās ikdienas plānošanā, pienākumos it kā atnāku atpakaļ un izvērtēju – ko es par to domāju, kādas ir manas emocijas, kādas ir manas fiziskās sajūtas?

Plānojot notikumus, noder izvērtēt sajūtas – vai rodas saspringums, satraukums, atslābums, prieks, skumjas, skaudība vai kādas citas jūtas.”

Nepieciešams skolotājs

“Iesācējam iesaku meditāciju veikt skolotāja klātbūtnē, kurš palīdzēs sajust, kas konkrētajam cilvēkam piemērots. Nereti cilvēks jūtas par kaut ko uztraukts un domā, ka meditācija kā miera prakse novērsīs visas nepatīkamās izjūtas. Tomēr meditāciju nevajadzētu uztvert kā katla vāku, ar ko iespējams aizvērt ikdienas stresa, uzbudinājuma, trauksmes burbuļojošo katlu. Pārlieku lielas centības rezultātā meditācija spēj arī uztraukt un trauksmi padarīt vēl lielāku,” brīdina pasniedzēja.

“Latviskajai mentalitātei raksturīgs kauns no izgāšanās – ko tad es tur iešu, man nekas nesanāks, labāk pamēģināšu viens pats mājās. Protams, to var mēģināt – sākumā tumšā, klusā telpā. Parasti iesaka aizvērt acis, lai uzmanību nenovērš apkārtesošie priekšmeti. Meditācijas laikā var palīdzēt arī patīkama, nomierinoša mūzika, kas var kļūt par koncentrēšanās un atslābināšanās līdzekli.”

“Tomēr esmu piedalījusies desmit dienu meditācijas rituālos, kuros visu dienu meditē meža vidū kopā ar vēl desmit līdzīgi domājošajiem. Pirmajā dienā galvā ir milzīgs haoss, jo prātam uzbrūk visas sakrājušās domas. Tādēļ mierīgi, klusi apstākļi ne vienmēr nodrošina to, ka arī domas būs mierīgas. Tādā vidē satrauktās domas var nākt virsū ar vēl lielāku spēku,” atzīmē skolotāja. “Internetā atrodamas dažādas vadītās meditācijas. Tā kā prāts ir haotisks, cita balss spēj nomierināt, ievest kādā noteiktā gultnē. Tieši tādēļ nepieciešams skolotājs vai vismaz vadīta meditācija internetā, kas palīdz koncentrēties. Arī bērns pats nevar izaugt, viņam vajadzīga mamma, kas parāda, kā ēst, kā uzvesties sabiedrībā. Pretējā gadījumā, esot viens, bērns izaugs līdzīgs Mauglim. Personība nevar izaugt viena pati, nepieciešams skolotājs. Pēc kāda laika šo surogātmammas balsi var internalizēt (apgūt, pieņemt par savu) un sākt meditēt viens pats.

Var gadīties, ka cilvēks audzis apstākļos, kur bijis tendēts uz apzinātību, tādēļ meditācijas mēģinājums var izdoties viegli.”

Kopības izjūta

“Cilvēka daba ļauj labāk un drošāk justies, esot kopā ar kādu. Arī klasisko mūziku var klausīties vienatnē, bet, esot zālē kopā ar citiem klausītājiem, zinot, ka arī viņiem ir līdzīgas izjūtas kā man, tas uzmundrina, rada savējo sajūtu, un tas kalpo kā atbalsts,” atzīst Ilze Pavasare. “Mājās, apsēžoties un mēģinot meditēt, pēc brīža nākas attapties, ka pagājušas tikai piecas minūtes, vairs nevar nosēdēt, nekas nesanāk. Bet, ja redz, ka vēl citi sēž un meditē, tas rada motivāciju pacensties vairāk. Ieejot jebkurā svešā vidē, sākumā būsim uztraukti, bet pēc laika jūtama kopība un piederība.”

“Lai arī citur runā par to, ka meditācija nepieciešama bērnam, uzskatu, ka bērns jau atrodas meditatīvā stāvoklī. Viņš nepārtraukti visu vēro, izpēta, aptausta, uzdod jautājumus, ir zinātkārs, koncentrēts un apzināts. Patiesībā iesācējiem meditācijas kursu varētu pasniegt tieši bērni,” smej Ilze Pavasare. “Mazajam jāļauj smieties, vingrot, darīt, būt brīvam, bet īpaša meditācijas praktizēšana nav nepieciešama.
Rietumu sabiedrība ir orientēta uz mērķiem, uz iesaistīšanos, indivīda domu iesaisti kādā notikumā, norisē, bet ne iedziļināšanos sevī. Tādēļ jau bērnudārza, skolas laikā bērns pamazām attālinās no meditatīvā stāvokļa.”

Ieteikumi:

Cik ilgi meditēt?

“Nereti dzirdams, ka optimālais meditācijas laiks ir 20 minūtes, tomēr katrs no mums ir individualitāte, katram meditācijas ilgums var būt atšķirīgs. Ja meditēsim stundu tikai tāpēc, ka kāds cits tā darījis, tā būs agresīva attieksme pret sevi. Meditācijas laikā jāspēj justies labi un brīvi, bez piepūles,” uzskata Ilze Pavasare.
*
Meditācijas laikā jāspēj atlaist gaidas un uzturēt humoru, nesatraukties, ja kaimiņš sācis remontu.

*
Mantras ir viens no koncentrēšanās palīgiem – skaitīt ciparus, ieelpas, tautasdziesmu. Tas nomierina prātu. Ja cilvēks iet garīgo ceļu, mantra var iegūt kādu dziļāku nozīmi, ļaut savienoties ar kādiem augstākiem spēkiem. Mantras parasti ir ritmiskas, un ritms palīdz atsaukt atpakaļ pie meditācijas.

*
Nepieciešamība pēc meditācijas ir jāsajūt. Tomēr var teikt, ka meditācija palīdz atvieglot dzīvi.

*
Mūsdienās meditāciju iesaka veikt kopā ar kādu terapijas veidu. Ja cilvēkam nāk miegs vai ir pārāk uzbudināts, būtu jādodas pie kāda speciālista, ar kuru kopā pētīt problēmas cēloņus. Paralēli var pievērsties meditācijai,” iesaka Ilze Pavasare, kas pati pēc izglītības ir geštaltterapijas praktiķe.

*
Ilze Pavasare iesaka paņēmienu, kā ikdienā kļūt apzinātākam. To iespējams veikt, kad vien nepieciešams vai kad par to atceras.

Jāuzdod sev jautājumi:
Kā es šobrīd jūtos fiziski?
Kādas ir manas emocijas?
Ko domāju par šo situāciju? (domu tēlu līmenī)

Jautājumi jāuzdod pēc iespējas biežāk. Tas palīdz iepazīt sevi, būt apzinātam, dzīvot kvalitatīvāk un labāk orientēties pasaulē.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Kādas ir “burvju zāles” – rasaskrēsliņa dziedināšanas spējas?
Uzmundrinoši zaļais brokolis: gan salātos, gan konservos un pat ar muskatriekstiem
Ledusskapī uzglabājamas arī noteiktas zāles
Viss būs labi, jo kombinētā balstvakcīna jau ir izgudrota, apgalvo Ģimenes Ārstu asociācijas vadītāja
“Bērnu un sieviešu apavi, maciņš ar bērna brošiņu, matu ķemmes un kauli, kauli, kauli”: Baldones mežā atrasti zvērīgi nogalinātie ebreji
Sinoptiķi nāk klajā ar prognozēm nākošajai nedēļai – vai vasara tiešām beigusies?
Krievijas pilsētā Belgorodā nogranduši spēcīgi sprādzieni – sagruvušas ēkas un vairāki bojā gājušie
“Davai, noslēdzam mieru, lai krievi beidz bumbot un tad viss būs kārtībā…”: daudzi tā uzskata, pārliecināts ir Ivars Ījābs
VIDEO. “Mums nav jācenšas izpatikt krieviem Latvijā”, mudina Arnis Blodons
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
Kā jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
Veselība dārgāka, kaut tādēļ E-cigarešu tirgotājiem iestāsies smagi laiki
Sarežģītā saules aizsardzības aritmētika
“Vislielākā nelaime ir ar uztura bagātinātājiem.” Ārste par to, kādu postu var nodarīt “brīnumlīdzekļi”
Ko saka zinātnieki, vai koronavīruss rudenī vairs nespēs izraisīt epidēmijas vilni?
atpazīt aplamības un patiesību par sirds veselību
Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
“Davai, noslēdzam mieru, lai krievi beidz bumbot un tad viss būs kārtībā…”: daudzi tā uzskata, pārliecināts ir Ivars Ījābs
“Bērnu un sieviešu apavi, maciņš ar bērna brošiņu, matu ķemmes un kauli, kauli, kauli”: Baldones mežā atrasti zvērīgi nogalinātie ebreji
“Partijas cīnās par to, lai uzvarētu, nevis tauta dzīvotu labāk,” Horens Stalbe par to, ka uz “saulainu nākotni” ved tikai monarhija
FOTO. Politiķi ļaujas disko ritmiem sarunu festivālā “Lampa”
VIDEO. “Mums nav jācenšas izpatikt krieviem Latvijā”, mudina Arnis Blodons
FOTO. Likteņupes krastā, ar bagātu vēsturi, vairākkārt atjaunota, upurēta Rīgas HES celtniecībai – leģendārais Salaspils Svētā Jura baznīcas stāsts
Krievijas pilsētā Belgorodā nogranduši spēcīgi sprādzieni – sagruvušas ēkas un vairāki bojā gājušie
Kādas ir “burvju zāles” – rasaskrēsliņa dziedināšanas spējas?
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Planētas Noslēpumi: zinātnieki skaidro, kā rodas plikpaurība
20:36
Aiz skapjiem veidojas pelējums. Vai ar ventilācijas atveri sienā vien par maz?
20:08
Karu saprast nevar. Anda Buševica recenzē izrādi „Post Scriptum” Jaunajā Rīgas teātrī
19:43