Ilustratīvs foto

Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai 0

Ja sāp mugura vai locītavas, vienīgais, ko gribas darīt, ir pavadīt visu dienu nekustīgi gultā. Lai arī šķiet, kas tas sniedz atvieglojumu, ilgtermiņā šāda rīcība problēmu var vienīgi padziļināt, skaidro fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārste „Veselības centru apvienībā” Guna Vītoliņa un ”Mēness aptiekas” farmaceits Vadims Brižaņs.

VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Boriss Džonsons: “Tieši skars Krievijas oligarhus un trāpīs Putina kara mašīnas centrā”. G7 valstis aizliegs Krievijai zelta eksportu
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
Lasīt citas ziņas

„Agrāk muguras un citu hronisku sāpju gadījumā ārsti patiešām ieteica gultas režīmu,” saka Veselības centru apvienības Fizikālās un rehabilitācijas medicīnas dienesta vadītāja, ārste Guna Vītoliņa. „Jaunāko pētījumu rezultāti mudina mainīt šo pieeju – tie liecina, ka cilvēki, kuri vingro un ir lokanāki, pārvar sāpes daudz labāk nekā tie, kuri ir pasīvi,” skaidro ārste.

Iespējams, tas ir tādēļ, ka vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi paaugstina sāpju slieksni. Profesionāli sportisti un viņu ārsti ir novērojuši, ka, piemēram, hronisku sāpju gadījumā sāpju slieksnis pazeminās. Ar stiprināšanas un elastības vingrinājumiem iespējams to paaugstināt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Aktivitāšu uzsākšana

Ja ir hroniskas sāpes, piemēram, muguras vai gūžu sāpes, ceļa vai plecu problēmas, nevajadzētu uzsākt vingrojumu programmu bez profesionāļa rekomendācijām. Vispirms būtu jākonsultējas ar savu ārstu un pēc tam vajadzētu uzmeklēt ekspertu, kurš palīdzēs izveidot individuālu vingrojumu programmu.

Palūdziet profesionālim – fizioterapeitam vai trenerim – parādīt, kā pareizi izpildīt programmas nosacījumus, ņemot vērā veselības stāvokli.

Vispirms speciālists veiks stājas novērtējumu. “Jānovērtē, kā cilvēks sēž, kā stāv, kā staigā. Dzīves laikā mēdz attīstīties stājas asimetrija. Varbūt jau no bērnības somu nēsājis vienmēr uz viena pleca. Līdzsvarotības trūkums, kas rodas rutīnas darbību dēļ, var izraisīt sāpes mugurā, gurnos, ceļos un plecos,” stāsta Guna Vītoliņa.

Stiepšanās ir svarīga

Lūk, dažas vienkāršas, ārstes ieteiktas drošas stiepšanās metodes, kas var palīdzēt mazināt sāpes mugurā un locītavās!

  • Apgulieties uz grīdas, izmantojot paklājiņu. Kājas jāpaceļ 90 grādu leņķī, uzliekot uz dīvāna, krēsla vai sola. Kājām no papēžiem līdz ceļgaliem jābūt pilnībā atbalstītām. Šī ir tieši tāda pati poza, it kā sēdētu krēslā, tikai apgrieztā veidā – atšķirība tā, ka slodze no mugurkaula ir pilnībā noņemta un tas atslābinās.
  • Ar vēderu uzgulieties uz vingrošanas bumbas, pilnībā atbrīvojot rokas, kājas, galvu, kakla daļu un ļaujiet ķermenim atslābināties.
  • Apgulieties uz muguras un pievelciet ceļus pie krūtīm (jogā šo sauc par laimīgā bērna pozu).

Pietupieni ir vēl viens vienkāršs vingrinājums, kas var mazināt sāpes. Ja, tos izpildot, jūtamas sāpes, var izpildīt citādi, piemēram, nenoslogojot ceļus, bet iesēžoties gurnos. Jo vairāk tiek uzlabota spēja noturēt ķermeni pietupienā, jo lielāka iespēja mazināt sāpes, un būs vienkāršāk veikt tādas darbības kā kāpšana pa kāpnēm.

Ko vēl ir vērts izmēģināt

Neskaitot vienkāršus stiepšanās vingrojumus, viens no svarīgākajiem vingrinājumu veidiem, lai mazinātu hroniskas muguras un locītavu sāpes, ir sirds un asinsvadu sistēmas stiprināšanas vingrinājumi. Galvenais ir piemeklēt sev piemērotu treniņa veidu, kas nerada sāpes.

Piemēram, raitā solī staigāt pa skrejceliņu. Ja tas tomēr izraisa sāpes, ir vērts izmēģināt elipsveida trenažieri. Joprojām sāpīgi? Tad mēģiniet vingrinājumus ūdenī – peldēšanu (ja vien to protat darīt pareizi) vai ūdens aerobiku.

„Ūdens rada „bezsvara” sajūtu, kas mazina slodzi locītavām. Vingrojot ūdenī, hronisku sāpju pacienti jūtas drošāk, jo ūdens viņus „tur” un nav jābīstas no kritieniem, kas ir īpaši aktuāli senioriem un cilvēkiem ar kustību traucējumiem,” fiziskās aktivitātes baseinā kā sevišķi vēlamu procedūru rekomendē Guna Vītoliņa. “Tas būs lielisks kardiotreniņš un laba slodze muskuļiem, nepārslogojot locītavas.”

Vai ir droši izvēlēties spēka treniņus?

„Speciālista vadībā – jā!” atbild fizikālās un medicīnas rehabilitācijas ārste. Tie var atvieglot locītavu un muguras sāpes. Trenažieris var palīdzēt vadīt kustību un simulēt atbalstu. Tādēļ iesācējiem iesaku labāk izmantot trenažierus un tikai tad, kad muskuļu spēks un celšanas iemaņas būs gana labas, pāriet uz citiem spēka vingrinājumiem.

Palīdzēt mazināt hroniskas sāpes var vēdera pamata muskuļu spēks un elastība, kas sāpju gadījumā trenējamas ar speciālu vingrojumu kompleksu korsetes muskulatūras spēcināšanai un izveidei. „Manā skatījumā, treniņi tieši šīs muskuļu grupas attīstīšanai, ir vieni no svarīgākajiem sāpju terapijā,” teic ārste.

Vingrinājumi, no kuriem jāizvairās

Smaga fiziska slodze sāpju gadījumā nav vēlama, tā kaitē locītavām, jo sevišķi, piemēram, nepārzinot pareizu skrējiena tehniku. Atsevišķi sporta veidi, kā basketbols, arī nenāks par labu locītavām, jo vajag lekt, gadās nokrist, ir nepieciešams strauji mainīt virzienu.

“Daudzi cilvēki ar hroniskām muguras un locītavu sāpēm jautā, vai viņi, sāpēm mazinoties, drīkst atsākt iecienītās aktivitātes, piemēram, tenisu. Pareizi, ka to jautā, taču iespējams nāksies apdomāt par līdzsvarotāku slodzi, ja iecienītais sporta veids noslogo muguru un ir jāveic asimetriska darbība. Taču tas nenozīmē, ka no tenisa noteikti būs jāatsakās pavisam. Jāmeklē fizioterapeita palīdzība, kurš iemācīs kompensējošus vingrinājumus.”

Ar sāpēm nav jādzīvo!

„Sāpju mazināšanā iesaistās virkne profesionāļu, sākot ar neirologu, algologu, fizikālās un rehabilitācijas medicīnas speciālistu un beidzot ar mums, farmaceitiem,” stāsta „Mēness aptiekas” farmaceits Vadims Brižaņs.

Ja sāpju terapijā tiek pielietota slodze un fiziskās aktivitātes, ir svarīgi, lai cilvēks ir labi izgulējies, lai viņam ir enerģija vingrot. Tāpēc līdztekus ārsta izrakstītajiem medikamentiem (ja tādi ir nozīmēti), farmaceits var ieteikt vienkāršus nomierinošus līdzekļus naktsmieram, piemēram, melatonīnu, kas palīdz sakārtot diennakts ritmu un mazināt nervu aktivitāti, līdz ar to, mazinot stresu, kas bieži vien ir bezmiega cēlonis.”

Farmaceits norāda, ka aptiekā ir pieejami arī enerģiju vairojoši un kaulu un locītavu sistēmas darbību sekmējoši vitamīnu kompleksi. Šajā ziņā svarīgākie ir K vitamīns un D vitamīns – tie palīdz uzturēt kaulu veselību un veicina normālu kalcija uzsūkšanos un tā izmantošanu.

“Rehabilitācijas procesā būtu jāizceļ magnijs, kas piedalās neskaitāmos organisma bioķīmiskajos procesos un nodrošina normālu nervu sistēmas un muskuļu darbību. Tāpat normālai locītavu darbībai un attīstībai efektivitāti ir pierādījuši glikozamīns un kolagēns.

Konsultējieties ar savu ārstu vai farmaceitu, ja vēlaties lietot uztura bagātinātājus, jo to spektrs ir visai plašs!” saka Vadims Brižaņs un stingri piesaka, ka tikai ar vitamīniem un uztura bagātinātajiem vien sāpju problēma nav atrisināma, taču tie var būt labs atbalsts kopējā terapijā.

Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs apzināti “cepinās” saulē karstākajā dienas laikā
Alkohols smadzenes sasniedz 30 sekunžu laikā. Kā tas ietekmē katru mūsu orgānu?
Pirmsjāņu padomi līgotājiem jeb lai Jāņi bez paģirām! 15
VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
Boriss Džonsons: “Tieši skars Krievijas oligarhus un trāpīs Putina kara mašīnas centrā”. G7 valstis aizliegs Krievijai zelta eksportu
Baisā miega slimība, kas “ieslodzīja paša ķermenī: kā epidēmija uzliesmoja 1915.gadā un tad pēkšņi izzuda. Vai tiešām vairs neapdraud?
VIDEO. Neapmierināta kaimiņiene “nopļauj” jaunā pāra kāzas
FOTO. “Ko par to visu teiktu karaliene Elizabete II…”: Keita Midltone pēc kāda pasākuma izpelnās nežēlīgu britu kritiku
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
Kā jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Kāpēc D vitamīns ir visbiežāk apspriesto uztura bagātinātāju topā
„Niez acis, tek deguns, moka šķavas? Iespējams – putekšņu alerģija jeb polinoze
Jana Kļava: Mācāmies nodrošināt pacientu vienlīdzību arī Latvijā
Nesteidz sauļoties: pret ādas vēža draudiem izturamies vieglprātīgi
“Itālijā vīns par diviem eiro, mēs varam tikai sapņot!”: Danusēvičs atklāj, kā veselības ministrija cenšas izskaust dzeršanu Latvijā
Valciņa: Katrs nepiešķirts eiro medikamentiem nozīmē kāda cilvēka nāvi – tik vienkārši!
Kad ir jāsāk pieskatīt savu sirdi?
Enerģijas vairotājs koenzīms Q10: uzlabo sirdsdarbību, muskuļu un smadzeņu darbību
Profesors Ojārs Skudra: “Es nedomāju, ka Krievijas iebrukums Ukrainā aprobežosies ar pamieru. Domāju, ka Krievija gribēs rakstiskas saistības”
Sinoptiķi prognozē, ka pirmdien laika apstākļi sasniegs nepieredzētus rekordus
Boriss Džonsons: “Tieši skars Krievijas oligarhus un trāpīs Putina kara mašīnas centrā”. G7 valstis aizliegs Krievijai zelta eksportu
Dana Bjorka: “Manu 70 gadus veco mammu pierunāja nedoties pensijā, jo trūkst skolotāju!”
VIDEO. TV personība Baiba Sipeniece-Gavare: “Andrejs Ēķis ir mans liktenīgais vīrietis!”
VIDEO. Liepājas pusē nofilmēts reti sastopams plēsējs, kas uzglūnējis stirnai
FOTO. “Ko par to visu teiktu karaliene Elizabete II…”: Keita Midltone pēc kāda pasākuma izpelnās nežēlīgu britu kritiku
Siguldā, Gaujas pludmalē pazudusi piecus gadus veca meitenīte. Policija lūdz palīdzību!
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Viņa būtība bija cīņa par brīvu Latviju! Vilnis Zaļkalns Zviedrijā
21:42
Garšīgas svētku receptes cukura diabēta pacientiem
21:39
Arheologu sensacionālais atklājums – romiešu templis Nīderlandē
20:54