Foto – Shutterstock

Zāles nedrīkstēs reklamēt populāras personas un ar konkursu palīdzību 0

Valdība otrdien apstiprināja grozījumus noteikumos, kas nosaka zāļu reklamēšanu un kārtību, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus, tostarp aizliedzot, reklamējot zāles, rīkot konkursus, aģentūra BNS uzzināja Ministru kabinetā.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Papildinātas vispārējās zāļu reklāmas prasības, tostarp reklamējot zāles, aizliegumu organizēt konkursus, spēles vai citas līdzīgas aktivitātes, kurās dalībnieki vai uzvarētāji saņem balvas, kā arī precizēt prasību par aizliegumu iekļaut informāciju, kas atsaucas uz populāru personu ieteikumiem.

Aizliegta tāda zāļu reklāma, kurā zāles tiek piedāvātas kā dāvana vai kompensācija par kādas preces iegādi vai pakalpojumu, tiek piedāvāta dāvana par zāļu iegādi, sabiedrībai tiek piedāvāts iegādāties konkrētas zāles ar atlaidi vai bez maksas, reklamējot zāles, tiek organizēts konkurss, spēle vai cits līdzīgs pasākums, kura dalībnieki vai uzvarētāji saņem labumus – dāvanas par dalību vai balvas par uzvaru; par zālēm izteikti apgalvojumi, ka tās ir drošas bez atbilstoša kvalitatīva vērtējuma, tās nav toksiskas vai neizraisa pieradumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Sabiedrībai paredzētajā zāļu reklāmā būs aizliegts iekļaut arī informāciju, kurā ietverta atsauci uz zinātnieku, veselības aprūpes darbinieku vai tādu personu ieteikumiem, kas nepieder pie noteiktām kategorijām, bet savas popularitātes dēļ varētu veicināt zāļu lietošanu.

Reklamējot zāles, reklāmas devējs un reklāmas izplatītājs var piegādāt un speciālists var pieņemt tikai informatīvos un izglītojošos materiālus vai medicīniskus priekšmetus, kas tiešā veidā paredzēti izglītošanai un pacientu aprūpei un neaizstāj tādus priekšmetus, kuriem atbilstoši normatīvajiem aktiem par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm vai aptieku darbības noteikumiem jābūt speciālista rīcībā, paredz noteikumi.

Reklamējot bezrecepšu zāles, reklāmas devējs vai reklāmas izplatītājs var piegādāt un speciālists var pieņemt arī reklāmas nesējus, uz kuriem izvietots zāļu nosaukums, ja materiālu vai priekšmetu vērtība nepārsniedz 10 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa.

Aizliegta zāļu bezmaksas paraugu nodošana tikai ar nolūku tos izmantot pacientu ārstēšanā vai kā pamudinājums izrakstīt, ieteikt, iegādāties, pārdot vai lietot noteiktas zāles.

Katrai personai, kurai ir tiesības izrakstīt konkrētās zāles, gada laikā drīkst nodot ne vairāk kā četrus vienāda nosaukuma recepšu zāļu bezmaksas paraugus, bet visām personām kopā gada laikā ne vairāk kā 1000 vienāda nosaukuma recepšu zāļu bezmaksas paraugu. Projekts arī paredz, ka personai, kurai ir tiesības izrakstīt konkrētās zāles, zāļu bezmaksas paraugus drīkst nodot ne ilgāk kā divus gadus pēc tam, kad attiecīgā persona vai ārstniecības iestādes vadītājs pirmo reizi ir pieprasījis konkrēto zāļu bezmaksas paraugus.

Veicot zāļu reklāmas uzraudzību masu medijos, Veselības inspekcijai ir grūtības noskaidrot reklāmas devēju vai pasūtītāju, jo ne vienmēr reklāmas devējs ir attiecīgo zāļu ražotājs vai reģistrācijas īpašnieks, tāpēc, lai vienkāršotu reklāmas devēja identifikāciju un samazinātu reklāmas uzraudzībā ieguldīto darba apmēru, nepieciešams papildināt zāļu reklāmā norādāmo informāciju ar prasību norādīt reklāmas devēju.

Reklāma
Reklāma

Ja tiek rīkots zāļu reklamēšanas pasākums, par to jāinformē Veselības inspekcija.

Organizējot un sponsorējot pasākumus ar profesionālu un zinātnisku ievirzi, kā arī sniedzot materiālo vai citu atbalstu biedrībām, nodibinājumiem un ārstniecības iestādēm speciālistu dalībai šādos pasākumos, jāievēro nosacījumi: tas nav sporta, tūrisma, atpūtas vai cits izklaides pasākums; pasākums ir tieši saistīts ar ieguvumu zinātnes un medicīnas attīstībai un veselības aprūpes uzlabošanai; ja pasākums tiek organizēts ārpus Latvijas, ir saņemts biedrības, nodibinājuma vai ārstniecības iestādes pamatojums speciālista dalībai pasākumā; speciālistiem, kuri ir reģistrēti dalībai pasākumā, atļauts apmaksāt tikai reģistrācijas maksu, mācību materiālus, ceļa un izmitināšanas izdevumus, ieskaitot ēdināšanas izdevumus pasākuma programmas ietvaros; materiālais vai cita veida atbalsts neveicina konkrēta nosaukuma zāļu izrakstīšanu vai lietošanu.

Veselības inspekcijai sniegtā informācija par sponsorēšanu būs publiski pieejama.

Izmaiņas attiecas uz ārstniecības personām – aptuveni 6900, un personām ar farmaceitisko izglītību – aptuveni 3100, kuras var tikt sponsorētas pasākumos ar zinātnisku un profesionālu ievirzi, kā arī ārstniecības personām, kuras ir tiesīgas saņemt zāļu bezmaksas paraugus.

Izmaiņas attiecas uz zāļu reģistrācijas īpašniekiem un to pilnvarotajiem pārstāvjiem – aptuveni 670, zāļu lieltirgotavām – aptuveni 60, un aptiekām – aptuveni 820, kas var būt reklāmas devēji un izplatītāji.

Noteikumi attiecas arī uz Veselības inspekcijas amatpersonām, kuras nodrošina zāļu reklāmas uzraudzību, – trim inspektoriem.