Vitamīnus labāk lietot dienas pirmajā pusē, uzdzerot daudz ūdens.
Vitamīnus labāk lietot dienas pirmajā pusē, uzdzerot daudz ūdens.
Foto: Siam Pukkato/SHUTTERSTOCK

Vitamīni stiprai nervu sistēmai. Kas liecina, ka organismam trūkst B grupas vit­amīnu? 0

Regīna Olševska, “Latvijas Avīze”, “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Eiropas Savienība “piegriež skābekli” Putina režīmam! Krievijai gaidāmi lieli zaudējumi
Veselam
5 populāri pārtikas produkti izraisa atmiņas zudumu – to iedarbība novērota jau īstermiņā 28
Kokteilis
FOTO. Ziedu vainagi, ģimene un tradīcijas! Kā Jāņus nosvinēja mūsu slavenības? 28
Lasīt citas ziņas

B grupas vitamīni pozitīvi ietekmē galvas smadzeņu darbību, uzlabo atmiņu un koncentrēšanās spējas, palīdz tikt galā ar trauksmi, tiek izmantoti neiroloģisku saslimšanu profilaksei un ārstēšanai. Cilvēkiem, kuri sūdzas par nogurumu un nespēku, ārsti bieži vien iesaka lietot šīs grupas vitamīnus.

Domāšanai un enerģijai

Atšķirībā no citiem vit­amīniem B nav viens, bet gan vesela grupa, kurā ietilpst B1 – tiamīns, B2 – riboflavīns, B3 – niacīns, B5 – pantotēnskābe, B6 – piridoksīns, B7 – biotīns, B9 – folskābe un B12 – kobalamīns. Kas tiem ir kopīgs? “Tie visi ir ūdenī šķīstoši, ātri uzsūcas un tikpat ātri tiek izvadīti laukā gan caur ādu, gan ar sviedriem un urīnu. Tas nozīmē, ka, sākot tos lietot, varam būt pārliecināti, ka tie nonāks organismā un darbosies,” stāsta “Mēness aptiekas” farmaceite Ieva Virza.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tas arī nozīmē, ka šos nervu sistēmai tik nepieciešamos vitamīnus nav iespējams uzkrāt priekšdienām, bet jāuzņem regulāri ar pilnvērtīgu uzturu, bet nepieciešamības gadījumā, piemēram, grūtniecības, stresa, pārslodzes laikā, uztura bagātinātāji vai medikamenti, kuru sastāvā ir viens vai visi B grupas vitamīni, jālieto papildus.

Tie ne tikai piedalās dažādos svarīgos centrālās un perifērās nervu sistēmas procesos, palīdzot uzturēt normālas mentālās funkcijas, bet arī pārvēršot ēdienu – ogļhidrātus, taukus un olbaltumvielas – enerģijā un palīdzot organismam to izmantot, labvēlīgi ietekmē sirds un asinsvadu stāvokli un piedalās daudzos citos nozīmīgos organisma bioķīmiskajos procesos.

Kas liecina, ka organismam trūkst B grupas vit­amīnu?

Farmaceite teic, ka deficīta simptomi var būt kā specifiski, tā nespecifiski – nogurums, nervozitāte, apātija, koncentrēšanās grūtības, galvassāpes, sirds funkcijas pasliktināšanās, sūdzības par kuņģa-zarnu trakta darbību, dermatīti, heiloze (lūpu ādas lobīšanās un mutes kaktiņu plaisāšana), anēmija, aknu darbības traucējumi. Lai nerastos deficīts, tos iesaka lietot profilaktiski kursu veidā vairākas reizes gadā.

Biežāk kompleksu sastāvā

“Lai B grupas vitamīnu iedarbība būtu optimāla, tos bieži apvieno kompleksos kopā ar minerālvielām magniju, mangānu, dzelzi, cinku, selēnu, jodu. Tomēr ir arī daži izņēmumi, piemēram, B12 vit­amīns, kurš atbild par asinsradi un DNS sintēzi. Bieži vien tas papildus vajadzīgs veģetāriešiem, kuri to pietiekamā daudzumā neuzņem ar uzturu. Arī fol­skābe jeb B9 vitamīns nopērkams atsevišķi, jo tas īpaši nepieciešams sievietēm pirms grūtniecības un tās laikā, lai novērstu traucējumus bērna nervu sistēmas un iekšējo orgānu attīstībā, kā arī lietojot noteiktu grupu medikamentus. Tad folskābe jāuzņem lielākās devās, kuras nosaka ārstējošais ārsts,” stāsta Ieva Virza.

Reklāma
Reklāma

Aptiekās pieejami medikamenti, kuru sastāvā ir B1, B6 vai B12 vitamīns. Daudzos klīniskos pētījumos pierādīta to iedarbība uz CNS, tiem ir noteiktas indikācijas un devas, kuras lieto noteiktu neiroloģisku slimību ārstēšanai (akūti un hroniski neirīti, polineirīti, neiralģijas, toksiski nervu sistēmas bojājumi, piemēram, ilgstošas alkohola lietošanas dēļ, diabētiskā neiropātija u. c.).

Tiamīnu terapeitiskās devās izmanto neirītu un neiralģijas, tostarp sēžas nerva iekaisuma, trijzaru nerva neiralģijas, polineiropātijas un ar deģeneratīvām mugurkaula izmaiņām saistīta saknīšu sindroma ārstēšanai, bet to satur arī alus raugs – uztura bagātinātājs, kuru var lietot profilakses nolūkā. Dažos gadījumos ārsts var nosūtīt pacientu uz laboratoriju, lai noteiktu B9 vai B12 līmeni asinīs.

Kuri no B grupas vit­amīniem būtu īpaši ieteicami tiem, kuri grib uzlabot savas kognitīvās funkcijas, atmiņu? “Svarīgi ir visi, it īpaši kompleksā ar aminoskābēm – L triptofānu, L arginīnu, L glutamīnu, kā arī minerālvielām un dažādiem augu ekstraktiem, kuri uzlabo asinsriti galvas smadzenēs, apgādā šūnas ar skābekli un nodrošinās labāku B grupas vitamīnu iedarbību, piemēram, ginks, zaļā tēja, piejūras priežu mizas ekstrakts,” norāda farmaceite, piebilstot, ka ir pētījumi, kas liecina, ka optimālā B grupas vitamīnu koncentrācijā asinīs mazina risku, ka varētu attīstīties Alcheimera demence.

Profilakses nolūkos šos vitamīnus iesaka lietot dienas pirmajā pusē pirms ēšanas vai tās laikā.

Ja tos lieto divas reizes dienā, otro devu iedzer ne vēlāk par plkst. 18. Ja tie ir nomierinoša preparāta sastāvā kopā ar magniju vai tādu augu ekstraktiem kā, piemēram, baldriānu, melisu, apiņiem, tie lieliski uzlabo miegu un lietojami pirms gulētiešanas.

Der atcerēties, ka B grupas vitamīni bieži izraisa alerģiskas reakcijas, piemēram, ādas apsārtumu, niezi, nātreni, nopietnākos gadījumos tūsku, elpas trūkumu. Ja blakne ir viegli izteikta, farmaceite iesaka samazināt devu, sadalīt to divām lietošanas reizēm, uzdzert tai lielu ūdens daudzumu. Ja alerģija ir izteikta vai pēc dažu dienu lietošanas parādās uzbudinājums, trauksme, nervozitāte, vitamīnu lietošana jāpārtrauc.

SAISTĪTIE RAKSTI