Foto – Fotolia/ Pavel Losevsky

Glābties pa aizmuguri, izsist sānu stiklus… Kā izkļūt no transportlīdzekļa, kas iekļuvis ūdenī? 0

Jūnijā ziņots par diviem traģiskiem negadījumiem, kad transportlīdzekļi iekļuvuši ūdenstilpnē. Vienā no tiem šoferis, braucot ar pašizgāzēju, atpakaļgaitā noslīdēja no ceļa, iegāzās Ruļļu karjerā Jelgavas novadā un noslīka. Otrs negadījums notika Aknīstes novadā: divi vīrieši iztriecās caur Gārsenes Dzirnavu ezera tilta margām un pazuda dzelmē. Vairāki līdzīgi gadījumi notikuši arī pērn. Speciālisti iesaka – ja tā gadās, cietušajiem jāsauc palīgā, bet, negaidot glābējus, jācenšas no braucamā tikt laukā pašu spēkiem: lai glābtos, laika tik vien būs kā sekundes!

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

“Gadījumos, kad vadītājs ar savu spēkratu iekļuvis ūdenī, negadījumā iesaistītajiem, kā arī aculieciniekiem nekavējoties jāizsauc palīdzība, zvanot uz tālruņa numuru 112,” norāda Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta preses un sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Inta Šaboha.

Tad palīgā steidzas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, tajā skaitā ūdenslīdēji. Ierodoties notikuma vietā, tiek izvērtēta situācija un uzsākti glābšanas darbi ar tiem paredzēto aprīkojumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tomēr, kamēr ierodas glābēji, var jau būt par vēlu, tādēļ pasažieriem pēc iespējas ātrāk jāmēģina izkļūt no transportlīdzekļa pašiem.

Ja automašīna ir iekļuvusi ūdenī, Valsts tiesu ekspertīžu biroja eksperts  Oskars Irbītis iesaka rīkoties šādi:

• Jāsaglabā vēss prāts un jārīkojas ātri.
• Jāatsprādzē drošības josta.
• Spēkrats parasti grimst ar smagāko punktu, proti, ar priekšpusi pa priekšu, tādēļ pasažieriem jārāpjas uz salona aizmuguri. Varbūt automašīna vēl nav paspējusi iegrimt tik dziļi ūdenī, un var atvērt aizmugurējās durvis. Ja ūdens jau ir durvju līmenī, lielā spiediena dēļ tās atvērt vairs nevarēs.
• Jāmēģina atvērt logu. Ja tas neizdodas, tad noder ass, ciets priekšmets, piemēram, drošības jostas atslēga, ar ko izsist stiklu. Eksperts apgalvo, ka automobiļa stikli no iekšpuses ir viegli izsitami – līdzīgi kā ola. “Veikalā var nopirkt speciālu instrumentu, ar ko izsist sānu stiklu – ja tāds atrodas automašīnā, negadījumā var noderēt. Klāt nāk arī jostas pārgriešanas rīks gadījumā, ja iestājas panika un sevi nespēj atsprādzēt.”
• Izsist priekšējo mašīnas stiklu gan nevarēs, jo starp tā slāņiem ir plastmasa. Arī aizmugurējais stikls ne visām mašīnām ir viegli izsitams, turklāt tas ne vienmēr ir pietiekami liels, lai caur to varētu izrāpties.
• Ja automašīnai ir lūka, visvieglāk ir izkļūt caur to.
• Gadījumā, ja transportlīdzeklis jau nogrimis, īsi pirms ūdens sasniedz degunu ir jāieelpo, jāpagaida, kad automašīna pilnībā piepildās ar ūdeni un jāmēģina attaisīt durvis vai logs. Tomēr speciālists nevienam neiesaka gaidīt tik ilgi.
• Ja mašīnā ir bērns, vispirms jāatsprādzē sevi un tad bērnu. Bērna sēdeklīša atsprādzēšana var prasīt daudz laika. Kad tas ir izdevies, jārāpjas uz automobiļa aizmuguri, jāattaisa vai jāizsit logs un jārāpjas ārā.
• Mēdz gadīties, ka spēkrats iekrīt upē vai dīķī, pilnībā nenogrimst, bet apgāžas. Tā ir vissarežģītākā situācija, jo salons atrodas zem ūdens, nav iespējams attaisīt durvis un ir ļoti grūti izsist logus. Trieciena rezultātā stikli varbūt jau ir izsisti, un transportlīdzeklis ļoti strauji piepildās ar ūdeni. Tad jāatsprādzē josta, jāiegrimst ūdenī un jātiek ārā pa logu, kas ir kāju līmenī. Lai bez problēmām izkļūtu ārpusē, jābūt ļoti savaldīgam. Apgāšanās gadījumā pat sekls ūdens ir ļoti bīstams.

Reklāma
Reklāma

Situāciju ietekmējošie faktori

Ja pēc negadījuma visi auto logi ir aizvērti, transportlīdzeklis virs ūdens noturas aptuveni minūti. Jaunākas automašīnas peldus stāvoklī spēj atrasties ilgāk.

Cietušā rīcību var ietekmēt tādi faktori kā tumsa, auksts ūdens, trieciens, šoka stāvoklis. Negadījumi ar letālu iznākumu parasti notiek gada tumšajā un aukstajā periodā, norāda Oskars Irbītis. Sagatavoties nonākšanai ledainā ūdenī nav iespējams, tādēļ cilvēks piedzīvo šoku.

Trieciena brīdī braucējs ir apdullis, īpaši, ja negadījums notiek ziemā, ietriecoties ledū. Var pat zaudēt samaņu, un tad glābšanās iespējas ir ierobežotas. Tādā situācijā liela nozīme ir aculieciniekiem un viņu spējai reaģēt, izsaukt palīdzību vai glābšanā iesaistīties pašiem. Lai no ārpuses izsistu mašīnas stiklu, pa rokai jābūt pietiekami cietam, asam priekšmetam. Pēc tam jāspēj cietušo izvilkt no salona. To parasti veic speciāli apmācīti glābēji.

Vasarā iespējas izglābties teorētiski ir lielākas, tomēr, runājot par jūnijā notikušajiem negadījumiem, jāņem vērā: iekrītot ūdenī no tilta, ir bijis liels trieciens. Savukārt traktoram ir citāda logu konstrukcija. Tie nav tik viegli izsitami, tādēļ izkļūšana var būt sarežģītāka, analizē eksperts.

Ziemā, braucot pa apledojušu ceļu un tuvojoties tiltiem, ieteicams braukt uzmanīgi un ievērot ceļu satiksmes noteikumus, lai nenonāktu līdzīgās situācijās.