Foto: Linards Pelsis

Kā runāt par sāpēm un tās dziedināt caur Japānā dzimušo buto improvizāciju 0

Buto (Simona Orinska pati šo vārdu raksta tā, kā izrunā, proti, ar garo ō) ir kaislību, dejas, kā arī improvizācijas teātris, kas dzimis Japānā pēckara laikā. No citām dejām tā atšķiras ar cilvēciskās tumšās puses un tabu tēmu atzīšanu un iekļaušanu performancē. Dusmas, agresija, aizvainojums ir neatņemama veseluma daļa, un to atzīšana pieder atveseļošanas procesam.

 

Vēlme izolēt slikto

KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“It kā valdībā netrūktu problēmu…”: jaunā veselības ministra Pavļuta mājoklī pamanītas neizskaidrojamas dīvainības 32
1 diena
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Vakarā pirms aiziešanas mūžībā viņa teikusi māsiņai, lai telefonu vairs nelādē.” Kolēģi sēro par Astrīdas Kairišas nāvi 5
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 31
8 stundas
Lasīt citas ziņas

Deja ir māksla, kas parasti sevī iemieso spēku, grāciju, lepnumu un visu skaisto. Savukārt buto ir tvērums, kas stāsta par trauslo ievainojamības aspektu. Buto radās kā reakcija uz Hirosimas un Nagasaki bombardēšanu Japānā, kas bija nācijas trauma. Šī kustību māksla bija veids, kā runāt par sāpēm un tās dziedināt.

Cilvēka būtība ietver ne tikai labo un skaisto, bet arī ēnas pusi: bailes, šaubas, agresiju, dusmas. Buto ļauj izpaust šo bieži vien apslēpto un apspiesto zemapziņas daļu.

Cilvēka dabā ir bēgt no iekšējas agresijas, destrukcijas vai haosa. Buto ļauj runāt par tumšo pusi, kas ir tikpat svarīga cilvēciska pieredze kā prieks vai gandarījums.

Buto arī stāsta par sapņiem un to tēliem, kurus var ienest mākslā, paskaidro Simona Orinska. “Dabā ir gan gaisma, gan ēna. Abi šie elementi kopā veido veselumu. Tiklīdz kāda no tiem trūkst, tas ir kā koks bez saknēm. Buto bieži salīdzina ar sakņu sistēmu. Kā tas būtu, ja kokam nebūtu sakņu?

Glezniecībā mēdz atainot gaišo tēlu, kas ir Kristus vai Marija, bet kaut kur fonā ir dēmons, tumsas simbols, kas iemieso nezināmo un bailes. Mūsdienās tumšo grib izolēt, izdzēst no fona un atstāt tikai gaišo. To var nosaukt dažādos vārdos: zemapziņa, dēmons, sliktais. Arī latviešiem ir daudz aizvainojuma, ko negribas atzīt un rādīt.”

 

Glezniecība kustībā

Foto: Jānis Deinats

“Klasiskajai buto ķermeņa mākslas formai raksturīgs balts grims, kas izpildītāju pārvērš par baltu lapu. Ķermenis tad pārtop instrumentā, ar abstraktām līnijām tas spēj atainot jebkādu tēlu. Senās kultūrās ķermenis tika krāsots un apzīmēts dažādu apsvērumu dēļ – parasti kā aizsardzības vai piederības zīme. Arī buto tas sniedz aizsardzību. Uz skatuves dažkārt ir kails ķermenis, bet, to nokrāsojot, ikdienišķais sociālais ķermenis kļūst par arhetipu,” stāsta māksliniece.

“Laikā, kad radās buto, bija mērķis atbrīvoties no visa liekā, aiziet no literārā vēstījuma, stāsta. Viens no buto dibinātājiem Tatsumi Hidzikata prātoja, kāpēc gan glezniecības metodi nevarētu ienest kustībā, ķermenī. Viņš paveica ko revolucionāru.”

Simonas vadītajā performanču mākslu grupā IDEAGNoSIS viena no dalībniecēm bijusi gleznotāja, viņa atzinusi, ka ar buto piedzīvo to pašu, ko gleznojot.

Katrs triepiens ir apzināts, prasa iedziļināšanos darbībā, līdzīgi kā kustības buto dejā.

Simona piebilst, ka interesi par buto sākuma posmā pārsvarā izrādīja vizuālie mākslinieki.

Buto saskaras ar meditācijas, apzinātības praksēm. Kustību laikā izpildītājs klātesoši piedzīvo notiekošo, sajūt katru savu muskulīti. Lēnā kustība ir arī hipnotiska, palēninās skatītāju laika izjūta, kas palīdz ieiet buto pasaulē. Tajā pašā laikā var būt negaidīti straujas, spazmatiskas, krampjainas, groteskas kustības. Skatuves mākslinieks var attēlot, kā jūtas krastā izskalota zivs, kas grib izdzīvot. Mūsdienu sabiedrībā nāve ir tabu tēma, bet buto atzīst gan dzīvi, gan nāvi.

 

Atkārtojums nestrādā

Performances tapšanas process ir atkarīgs no katra dalībnieka izjūtām un pieredzes. “Es parasti veidoju struktūru, pieturpunktus, virsuzdevumus, bet tālāk seko improvizācija. Piemēram, nesenas izrādes Lāčuvīrs atslēgas vārdi bija: dzimšana, ala, gājiens nezināmajā. Tie deva koptēlu un noteica, vai vajadzīga plūstoša, līgana kustība vai saraustīta. No manis nāk ierosmes, bet katrs grupā kaut ko pamana, papildina. Mans uzdevums ir saprast, kas ir tā īstā pērle, pie kā jāpaliek,” teic Simona Orinska.

“Buto performancēs kustības netiek iestudētas, atkārtojums nestrādā, jo tas vairs nav dzīvs. Protams, ir indivīdi, kas spēj būt vienlīdz dzīvi katrā atkārtotā izrādē, bet tā ir liela māksla. Ļoti svarīgi ir būt patiesam pret sevi un skatītāju. Nekas nav jātēlo vai jāatveido, bet jārada saikne ar performanci. Iemācīties būt patiesam uz skatuves ir bezgalīgs ceļš,” sapratusi māksliniece.

Lai gan Simonas pamatnodarbošanās ir deju un kustību terapija, viņa pati aktīvi darbojas kā performatore un režisore. Sadarbojoties ar kolēģiem, top arī pedagoģisks Performances mākslas kurss, kurā varēs apgūt buto metodes.

 

Jāpiedzīvo savs ievainojums

Foto: Jānis Deinats

Buto dejā primāri izvirza mākslinieciskus mērķus, taču tai piemīt arī terapeitisks efekts kā jebkurai dejai.

Simona četrus gadus ir strādājusi bērnu slimnīcas psihiatrijas nodaļā.

“Bija smagi gadījumi ar autiskā spektra traucējumiem – bērni, kas dzīvo savā pasaulē un nespēj atrast veidus, kā komunicēt. Ir daļa cilvēku, kas ir citādi, tādēļ tiek izolēti no sabiedrības. Šajā posmā buto man palīdzēja saprast un pieņemt ļoti atšķirīgus ķermeņus un domāšanu.”

Ir atsevišķa deju un kustību terapija, kur izvirza noteiktus atveseļošanas mērķus. Terapijā mēdz izmantot kādu no buto tehnikām, piemēram, lēnu, meditatīvu staigāšanu, apzinātu kustību. Terapeitiskais efekts rodas brīdī, kad tiek atpazīts un atzīts savs ievainojums. Tad seko iekšējs darbs ar ievainojumu un tā izstrāde. “Sāpe ir jāpiedzīvo, lai tā nevelkas līdzi kā ēna. Citādi es sajūtu, ka man kaut kas ir pielipis, bet nevaru to ieraudzīt, nesaprotu, kas un vai man tas ir. Līdzko paņemu to rokā, ieraugu, kā tas izskatās, cik tas ir liels, kāda tam ir forma, kādas īpašības piemīt, un izvēlos, vai gribu to lipināt atpakaļ,” dziedinošo procesu raksturo deju un kustību terapeite.

Simonas skolnieki bilst, ka buto deja palīdzējusi sajust iekšējo brīvības garšu, izvēles iespējas un spēju būt pašiem. Vairs nebija jāpiepilda citu cerības un jāizjūt bailes par to, ko domās apkārtējie.

 

Meklēja sievieti sevī

Simona pievērsās buto sevis meklējumu laikā. “Tas, ko es vēlos panākt caur buto, ir atklāt savas saknes, identitāti, tajā skaitā latvisko identitāti. Man nav interesanti atkārtot kādu skolu, bet radīt ko savu. Šī metode man ir tuva un saprotama.”

Buto mākslinieci vienmēr saistījusi kustība. Savulaik viņa interesējusies par laikmetīgo deju, tomēr vilinājis kaut kas dziļāks. Gribējies saņemt atbildes uz to, kāpēc cilvēks kustas tieši tā. Kas ir iekšējie impulsi, kas motivē tā kustēties, un kas tos veido.

Pievēršoties buto, turpinājies pašizziņas ceļš. Visas Simonas izrādes ir centieni kaut ko atklāt un saprast sevi.

“Meklēju, kas ir sieviete manī, kā mana vecmāmiņa dzīvo manā ķermenī.”

“Caur dejas pieredzi centos saprast savus senčus, apzinājos, ka ir ļoti daudz dusmu, neizteiktu jūtu, sašķeltības. Man raksturīgs perfekcionisms. Tas nāk no bērnības – vecāki ir skolotāji, un es vienmēr centos visu izdarīt pareizi,” atzīst sieviete.

“Buto palīdzēja pieņemt pašai sevi un to, ka manī ir daudz dusmu, agresijas, nolieguma. Ar gadiem aizvien pietuvojos savam patiesajam es. Iepazīstot savas stiprās un vājās puses, māku sevi labāk pārvaldīt. Tā vietā, lai kristu galējās emocijās, vispirms izprotu, kas ar mani notiek. Dzīve kļūst jēgpilna brīdī, kad sākam to apzināties. Šajā nozarē darbojos gana ilgi, bet vēl aizvien atklāju ko jaunu sevī un citos.”

 

Smalka, intīma dimensija

Multidisciplinārs projekts Nakts svētās dejas, 2010.
Multidisciplinārs projekts Nakts svētās dejas, 2010.

“Buto plašāk pasaulē parādījās tikai ap 80. gadiem. Informāciju par to guvu, darbojoties Anša Rūtentālakustību teātrī. Vadītājs bija kordiriģents ar izteiktu muzikālo vīziju, viņš teātrī prasmīgi ienesa arī performances elementus un horeogrāfiju,” atminas dejotāja.

Anša filma Tabula Rasa tika radīta, iespaidojoties no buto. Vēlāk Alvja Hermaņa izrādē Marķīze de Sada piedalījās aktrise no kustību teātra, kura ienesa buto elementus.

“Darbojoties kustību teātrī, man bija iespēja doties uz buto meistarklasi Vācijā. Lai arī pirmā reakcija bija piesardzīga, pēc meistarklases sapratu, ka buto piemīt augstāki, garīgi mērķi. Tajā var ieraudzīt smalku, intīmu dimensiju, kas ietver izaicinājumu un reizē trauslumu. Tolaik aizrāvos ar dzeju un buto saskatīju poētismu, abstraktas mūzikas skaņdarbu, vizuālus tēlus, glezniecību. Tas mani pārliecināja.”

Simona turpināja piedalīties meistarklasēs, lai izprastu buto būtību un atšķirības dažādās kultūrās. Japānā mācījās arī tradicionālo deju un novēroja, ka tur ētikas un estētikas jēdzieni ir savijušies – ētika ir estētika un otrādi. Šīm dejām ir līdzīga iekšēja cieņpilna attieksme.

2005. gadā Simona sāka darbību starpnozaru projektos, un 2008. gadā notika pirmā lielā buto izrāde Latvijā.

 

Latviskā piesardzība

Latviešiem atkārtoti bija iespēja iepazīt buto, vērojot Jaunā Rīgas teātra izrādi Marķīze de Sada, kurā Simona piedalījās kā aktrise. “Kad veidoju kursu, vairāki dalībnieki nāca tieši tāpēc, ka bija redzējuši izrādi un saskatīja tajā ko vienkāršu un reizē spēcīgu.” Latviešiem ir interese par buto un reizē atturība, bailes no nezināmā.

“Esmu prātojusi, kāpēc Latvijā piesardzīgi izturas pret jaunu estētiku, tajā skaitā buto. Ir daļa, kas ir pozitīva, pieņemoša, un daļa, kas sašutuši vaicā: “Vai jums to nevajag darīt kaut kur savā nodabā? Man jau tā dzīve grūta, kāpēc man tas būtu jāredz?” Jauna ceļa gājējam nekad nav viegli,” saka Simona. Turklāt buto nav paredzēts masām, jo prasa emocionālu inteliģenci, prasmi sajust savu ķermeni un citus.

Arī skatītājiem uz izrādi jāiet just un rezonēt, nevis racionalizēt redzēto.

Buto ir svarīgi kopīgi piedzīvot, atzīt savu vai nācijas traumu. Slēpšanās, bēgšana un noliegums neved uz atveseļošanu. Kad izdzīvo aizvainojumu vai citu traumu un ierauga to, izzūd pretreakcija. Tad nāk citas sajūtas un var teikt: “Jā, tā ir mana pieredze. Es to piedzīvoju, un tas bija grūti.”

 

Saprot bez vārdiem

Multidisciplinārs projekts Ceļu galos plīv acis, 2008.
Multidisciplinārs projekts Ceļu galos plīv acis, 2008.

“Lai patiesi novērtētu buto, vajag teorētiski plašu prātu, kas redzēto spēj ielikt pasaules vai Eiropas kontekstā. Latvijā pietrūkst tāda līmeņa plaši un teorētiski zinošu prātu. Piemēram, tepat Lietuvā, Baltkrievijā, Igaunijā pretestība ir mazāka, tur ir režisori, kas redz, kā buto ienest multimediālā izrādē un citur mākslā. Baltkrievijā cilvēki pēc izrādes cēlās kājās. Stāvovācijas Latvijā vēl nav piedzīvotas,” novērojusi buto māksliniece.

Izrāžu cikla Zīme laikā Simona ar komandu bija Malaizijā, Taizemē, Armēnijā, Krievijā. Tur pētīja, kā latviskais rezonē ar buto un citu tautu pieredzi. Izmantoja izteiktas buto tehnikas: balsi, kustību un skaņu. Izrādes videoprojekciju un universālo ķermeņa valodu cittautu skatītāji saprata bez vārdiem.

Izrādē apvienojās kosmiskais un cilvēciskais.

Nonākot citā valstī, tiek uzņemtas konkrētās zemes sajūtas, kas tiek transformētas caur skatuves mākslinieku ķermeņiem. Tomēr galvenā atziņa, kas radusies, uzstājoties citur pasaulē, ir tas, ka pastāv individuālas atšķirības, bet dziļā līmenī visas tautas ir vienotas. Tās vieno dzimšana, nāve un cilvēciskie aspekti.

 

Buto aicina meklētājus

Simona Orinska
Foto: Matīss Markovskis

Simona buto komandai aicina pievienoties meklētājus, ļaudis, kuri ir izvēles situācijā, nespēj izlemt, kādu ceļu iet, bet jūt, ka briest pārmaiņas. Buto var būt kā katalizators. Tas ļauj izdarīt izvēli, būt brīvākam, laimīgākam, pievēršot uzmanību sev, sajūtām, ķermenim, iekšējam stāvoklim. Buto liek pārvērtēt iekšējos stereotipus un saprast, ka var darīt citādi.

Buto, kā arī deju un kustību terapija var būt piemērotāka tieši tiem, kas nespēj atslābināties, nemitīgi mēģina kontrolēt sevi un apkārtnotiekošo, izvairās no fiziska kontakta, neverbālas komunikācijas.

Viena no buto tehnikām māca pazaudēt sasprindzinātu kontroli pār ķermeni.

Prasme pārvaldīt ķermeni ietver spēju atslābināties un vienlaikus vērst uzmanību uz kaut ko konkrētu. Buto palīdzēs attīstīt sava ķermeņa inteliģenci, labāk sajust ķermeņa raidītos signālus, vairos radošumu, prasmi izpaust jūtas un ļaus piedzīvot personīgu transformāciju.

Ar buto var sākt nodarboties jau no pusaudžu gadiem līdz pat sirmam vecumam.

 

Mūsu eksperte

SIMONA ORINSKA, buto māksliniece, sertificēta deju un kustību terapeite, supervizore

 

CITI ŠOBRĪD LASA

Plašāku informāciju var gūt mājaslapā: www.maatelpa.com, Facebook lapā MĀ TELPA, bet pieteikties nodarbībās var, rakstot Simonai uz e-pastu. Iepriekšēja dejotprasme nav nepieciešama.

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
Pavļuts: Šonedēļ noslēdzas vakcinēšanas pret Covid-19 pirmais vilnis
8 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Vēl nav panākta konkrēta vienošanās par armijas iesaisti vakcīnu pret Covid-19 loģistikā
13 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Kur ceturtdien atklāts vislielākais Covid-19 saslimušo skaits?
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Covid-19 inficētais otrdien braucis autobusā Rīga-Daugavpils; pasažierus aicina novērot savu veselības stāvokli 1
1 stunda
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“It kā valdībā netrūktu problēmu…”: jaunā veselības ministra Pavļuta mājoklī pamanītas neizskaidrojamas dīvainības 32
1 diena
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Vakarā pirms aiziešanas mūžībā viņa teikusi māsiņai, lai telefonu vairs nelādē.” Kolēģi sēro par Astrīdas Kairišas nāvi 5
1 diena
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 31
8 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Nošāva un pēc tam apraka ar visu automašīnu. Valsts policija atklājusi 20 gadus senu slepkavības lietu 13
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Uzņēmējs Māris Gailis atklāj, ar ko “patiesībā” darba laikā nodarbojas valsts ierēdņi 16
7 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Veselam
Ārste atklāj, kāds sindroms var attīstīties bērniem, kuri pārslimojuši Covid-19 6
3 stundas
LE
LETA
Veselam
ZVA: Vakcīnu pret Covid-19 izgatavošanā nav izmantotas cilvēku, embriju šūnas vai mikročipi 9
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Sociālās aprūpes centra “Alūksne” septiņiem klientiem un vienam darbiniekam konstatēta saslimšana ar Covid-19
4 stundas
LE
LETA
Veselam
Latvijā atklāti 1084 jauni Covid-19 gadījumi, bet 15 sasirgušie miruši
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pieaugot Covid-19 gadījumu skaitam, Ķīnā būvē jaunu karantīnas centru
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Lietuvā ar jauno koronavīrusu infcējušies vēl 1149 cilvēki, Igaunijā – 476
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vairāk tūkstoši – cik lielas būs vakcinācijas projekta biroja darbinieku algas? 9
1 stunda
LE
LETA
Ziņas
Iereibusi meitene, bailēs no policijas, izlec no otrā stāva loga un gūst nopietnas traumas
21 minūtes
LE
LETA
Ziņas
Kur ceturtdien atklāts vislielākais Covid-19 saslimušo skaits?
1 stunda
LE
LETA
Veselam
Ārste atklāj, kāds sindroms var attīstīties bērniem, kuri pārslimojuši Covid-19 6
3 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 31
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
No šī vakara līdz svētdienai nakts stundās Latvijā jāievēro komandantstunda. Kas jāņem vērā? 7
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Tukumā izsauc policiju, uztraucoties par kādu sievieti, un nejauši atklāj aizliegtu ballīti 5
3 stundas
LE
LETA
Ziņas
Līdz sestdienas priekšpusdienai vietām Kurzemē un Zemgalē sniega sega kļūs krietni biezāka
4 stundas
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Vakarā pirms aiziešanas mūžībā viņa teikusi māsiņai, lai telefonu vairs nelādē.” Kolēģi sēro par Astrīdas Kairišas nāvi 5
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“It kā valdībā netrūktu problēmu…”: jaunā veselības ministra Pavļuta mājoklī pamanītas neizskaidrojamas dīvainības 32
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Valsts policijas priekšnieks skaidro, kad vienā auto drīkst atrasties cilvēki no divām mājsaimniecībām 119
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Latvijas pirmā lēdija Andra Levite saņēmusi vakcīnu pret Covid-19 33
1 diena
SK
Skaties.lv
Veselam
Nedēļām piesiets pie gultas, ēdiens grūsts rīklē ar varu! Kā Dobeles slimnīcā “rūpējās” par 93 gadus vecu vīrieti 41
21 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no 16. līdz 22.janvārim: kādas vēlmes piepildīsies 1
9 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Fēliks un Felicita
8 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
94 gadus vecās karalienes Elizabetes II radiniekam draud cietumsods par uzbrukumu sievietei un izvarošanas mēģinājumu 2
1 diena
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Nošāva un pēc tam apraka ar visu automašīnu. Valsts policija atklājusi 20 gadus senu slepkavības lietu 13
1 diena
LE
LETA
Ziņas
Pavļuts: Šonedēļ noslēdzas vakcinēšanas pret Covid-19 pirmais vilnis
20:01
LE
LETA
Ziņas
Vēl nav panākta konkrēta vienošanās par armijas iesaisti vakcīnu pret Covid-19 loģistikā
19:56
LE
LETA
Ziņas
Iereibusi meitene, bailēs no policijas, izlec no otrā stāva loga un gūst nopietnas traumas
19:49